Jump to content

Tull + moms vid import. Nybörjare läs detta!!

yellow-dog

Recommended Posts

Då en av våra medlemmar här CMF blev ganska hårt attackerad på ett amerikanskt forum vill jag göra ett inlägg om detta. Detta är inget personligt mott dig (du vet vem du är).

Att jag gör detta beror på att det saknades grundläggande kunskap i vad som gäller vid import. Och att en bra affär kanske inte blir av.

En gång för alla, skall ni importera så gör er hemläxa!! Det är inte "bara" att fixa en bil i USA. Börja i rätt ände så blir allt bra. Att importera är inte svårt men det kräver lite mer än att fråga "vad skall jag göra". Många gånger kan vi se på frågorna som kommer att detta forum är första stoppet i sökande efter info vid import. Visst, detta är ett forum för att hjälpa och främja Mustangen. Men lite får man fixa själv. Allt handlar om att ge och ta.

Detta gäller den sk. 30-års regelen:

Bila som är äldre än 30 år och i orginalskick kan förtullas utan tullsats och med 12 % moms. Så, om ni tex har SEK 60.000 på kvitto för en bil så blir den totala kostnaden i moms 7200:- och INGEN tull. Vad som tillkommer är då frakt, spedition, kajkostnader och försäkring. Men ingen mer tull eller moms

För detta krävs då att en av Handelskammaren förordnad

besiktningsman kontrollerar fordonet och utfärdar ett intyg som används vid förtullningen. Detta intyg kostar ca 1100:- och görs på plats i hamnen och ordnas av det bolag ni fraktar hem bilen med. När ni sen hämtat bilen kommer det ett intyg på posten om detta.

Lycka till!

Henrik.

När jag tog hem min bil för ett år sedan var grundregeln denna och om jag förstår rätt så gäller det även idag;

Bilens värde på kvitto, säg 60.000kr + fraktkostnaderna, säg 15.000kr

och på det beloppet (75.000kr) blir det 12% moms, 9.000kr.

I mitt fall ingick spedition, kajkostnader, försäkring både i USA och Sverige i fraktkostnaden . Därefter tillkommer anvisad besiktningsman, inregistrering, skrotningsavgift.

Men det kanske är ändrat att man inte behöver betala 12% moms på fraktkostnaderna?

När jag tog hem min bil för ett år sedan var grundregeln denna och om jag förstår rätt så gäller det även idag;

I mitt fall ingick spedition, kajkostnader, försäkring både i USA och Sverige i fraktkostnaden . Därefter tillkommer anvisad besiktningsman, inregistrering, skrotningsavgift.

Men det kanske är ändrat att man inte behöver betala 12% moms på fraktkostnaderna?

Lasse - du har rätt ang. Frakten, men mitt inlägg handlar enbart om 30 års regelen. Dvs. Kostnader förknippade med bilen och vad som står på kvittot och inte frakten.

Kostander (moms) som gäller annat än bilen vid import:

12% på frakten

25% på spedition

25% på intyg för 30 års bil

25% på kajkostnader

25% på försäkring

Henrik.

Jag betalade också moms på frakten

Nordtrafik har en kalkyl för bilimport som man kan använda http://www.nordtrafik.se/import.asp där finns momsen med på frakten

Läs mitt mitt svar lasse innan vi "rör till" det för dom som inte har importerat en bil. Länken som Michael har postat till Nordtrafik svarar på alla frågor ang. Avgifter. Jag säger inte att frakten är fri fån moms!

"Lasse - du har rätt ang. Frakten, men mitt inlägg handlar enbart om 30 års regelen. Dvs. Kostnader förknippade med bilen och vad som står på kvittot och inte frakten.

Kostander (moms) som gäller annat än bilen vid import:

12% på frakten

25% på spedition

25% på intyg för 30 års bil

25% på kajkostnader

25% på försäkring"

Trvlig helg!

Henrik.