Göran Wennergrund February 21, 2005 Report February 21, 2005 Hej, det här är mitt första inlägg på det här forumet. Jag är nästan klar med juniors 66 HT (var plåtren i Dec.) och får inte bromsljuset och fungera. Om jag jumprar kontaktblocket fungerar allt OK, och kontakten fungerar när jag trycker ihop den på bänken. Jag fattar inte hur det kan fungera :-( den sitter ju monterad på stången som går in i huvudcylindern och hålls på plats av sprinten från pedalen. Den åker ju bara med innåt när man trycker på pedalen, inget som trycker ihop fjädern? Jag kanske saknar nån pryl (vi köpte bilen isärplockad). Känns löjligt att haka upp sig på en sån här grej när vi i stort sett byggt hela bilen utan några större problem. Citera
Gäst February 21, 2005 Report February 21, 2005 Ja det är rätt den "åker" bara med.Jag gissar du behöver en ny kontakt Kontakten sitter som du säger på pedalens "tapp"Huvudbromscylinderns stång är ju även den monterad på pedaltappen och sedan "inklämd" mot kontaktenNär du pressar ner pedalen så trycker alltså huvudcylinderns stång mot kontaktmunstycket och då ska det bli rött där bak.Svårt att förklara det här! Hur som helst är det väldigt liten rörelse i bromsljuskontakten och har den blivit sträckt eller glapp så funkar det inteGanska tajt i passningen mot pedalenEn annan beskrivning jag kom nu!Om man överdriver dimensionerna kraftigt så tänk dig att pedal tappen är i diameter 15mmHuvudcylinderstångens hål låtsas vi då är 20mm (överdrivet!)Det betyder alltså att stången glappar +-2.5mmEftersom kontakten sitter fast på 15mm tappen så måste alltså huvudcylinderstången röra sig in 5mm mot kontakten och sluter då kretsen.Hajjar du? Föresten du har väll ingen hemmabyggd "bussning" i stången?Bort med den isåfall för det ska vara glappt Citera
Göran Wennergrund February 22, 2005 Author Report February 22, 2005 OK, jag tror att jag förstår, detta kan innebära att jag måste ha "mot- tryck" för att få det att fungera, jag skall fylla på bromsolja och lufta så kanske all funkar. Tack. Citera
Gäst February 22, 2005 Report February 22, 2005 Nja det tror jag inte ska behövas.Den är ju fjädebelastad Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 22, 2005 Report February 22, 2005 Hej.Alla som mekat brommsar har haft ett problemoch det är att tryckstångens hål är större äntappen som den skall sitta på, men det är också en av hemligheten för att bromljuskontakten skall kunnatryckas ihop. Tryckstången har en plan yta i bak kant och det är densom trycker på bromljuskontackten. lösningen är simpel och alla Mustanger av tidig modell65-73 har samma typ av lösning på funktionen. :wink: Citera
Gäst February 22, 2005 Report February 22, 2005 Hej.Å så var det det där med bild utlägg igen. Citera
Recommended Posts