Jump to content

Göran Wennergrund

Medlemmar
  • Inlägg

    16
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Göran Wennergrund's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Tänkte dela med mig av min lösning av att sätta in 3-punkts bälten i en 66 HT. Bilen är svensksåld och har orginalfästen för tvåpunktsbälten (insidan sparklådan, kardantunneln och hål för upphängningskrok längst upp i dörröppningen). Min gamla Mazda 323 2-d -85 skall till skroten men bältena var rena och hela dessutom fungerade dom helt OK, så även om det bär emot att montera jap delar i en Mustang så finns det en viss Ford-koppling..... Resultatet blev kanon,ska försöka ta några bilder när sonen kommer förbi med bilen nästa gång, men här är en kort beskrivning av vad jag gjorde, det tog c:a 3 timmar, men första sidan inkl. funderande tog 2 och en halv. 1) Nedre yttre fästet är en stång som monteras vågrätt (när bältet är inrullat är det längst bak på stången och inte i vägen för att gå in till baksätet) Befintligt fästhål används, och ett nytt 19mm hål borras för bakre fäste av stången som bara krokas i. 2)Rullen monteras i ett nytt hål som jag borrade upp på samma ställe som nedre främre plåtskruven som håller innerpanelen, det gick att lirka in en M10 skruv från insidan och med några distanser skruvvade jag fast rullen utanpå panelen (skall bara kläs men vinyl eller nåt för rullen är "naken", sitter bakom en panel i Mazdan) 3) Brytögglan monteras i befintligt hål uppe i dörröpnningen 4) Mittre fästena var en del (U-format fästjärn och två wires med bälteslås som jag sågade isär och bockade lite och sen var det bara att skära upp en flik av mattan och bulta fast i befintliga hål i kardantunneln, dom finns ungefär där mittkonsolen slutar ganska nära golvet. Rullarna till de bakre bältena i Mazdan är monterade uppe på hjulhusen och skulle passa fint på hatthyllan.......... men det åker sällan nån i baksätet så det får vänta till vintern. Som sagt om intersse finns kan jag ta några bilder, det finns gott om 323'or på skroten. Hälsningar GW
  2. Hej Ihr?, givetvis är det bästa att demontera och byta slitna delar, men om man vill utnyttja dom soliga dagarna till bilåkning och meka senare så säljer Mekonomen något som heter Omega nånting.. jag hällde i lite sånt i min Jaguar som läckte rejält ur packboxarna på kuggstången, det är c:a 1000 mil sen och jag har inte behövt fylla servo-olja nån gång (tidigare var det vid varje tankning). Det är ingen garanti att det fungerar för alla typer av läckage men det fungerar tydligen så att gummi-tätningarna "sväller" och på så sätt återfår sin funktion....ett tag. Jag har för mig att en liten burk kostade 400. Man skulle fylla i en procentsats av totala oljevolymen, det går inte åt mycket. Det verkar konstigt med den olja du skriver, jag har inte stött på något annat än hydraulolja (ATF) i servostyningar.
  3. Patric, jag har nyligen justerat huven på en 66'a och den är troligen ganska lika din bil när det gäller huven. Efter grovjustering stack huven upp mycket i bakre hörnen, men till slut blev det riktigt bra. Vad som framförallt gäller är TÅLAMOD, många justeringar blir det... Och det som är viktigt är att du har det främre låset och styrpinnen justerat i rätt läge innan du börjar flytta och vrida på gångjärnen. Jag försökte först justera huven med gångjärnen och bara gummistöden fram och det gick inte. Som det är nu så sticker bakhörnen upp c:a 5mm när huven är "nästan" stängd men när man trycker ner den i stängt läge "hoppar" bakre hörnen ner på plats. Tyvärr har jag lite "rygg" på huven, ett par mm högre än skärmarna på båda sidor halvägs fram, kanske har någon tidigare ägare haft kärvande gångjärn och lyckats böja huven, vad vet jag.. men det är inte mycket att göra åt det. Hur som helst det kan ta ett par timmar att få till huvjusteringen, jag undrar hur dom gjorde på slutmonteringen i Detriot? Dom kan inte ha fått mer än en minut på sig. Lycka till
  4. Patrik, du måste tänka på att en momentnyckel har ett långt skaft så att du tyckte att det kändes "lätt" är normalt. Du kan ju testa genom att flytta handen du drar med till samma avstånd du skulle haft med en blocknyckel, då får du ta i ordentligt. Övrig kommentar gällande åtdragningsmoment, industripraxis är att skruvarna skall gå lätt, man mäter ju hur mycker kraft som går åt att vrida skruven men det man är ute efter är ju klämkraften och då vill man inte blanda in andra krafter typ kävande gängor etc. för då blir klämkraften för liten.
  5. För att eliminera en brusten kamkedja kan det vara idé att ta bort en ventilkåpa (eller försöka titta ner i oljepåfyllningshålet) och se om om vipparmarna rör sig när du kör runt på starten.
  6. När jag läste dina rader igen, så slog det mig att om tändkablarna sitter fel kan du få alla dina symptom....men det har du säkert kollat.
  7. Jag hade en Chev 307 som också lät: wing wing wing wing wing wing ehhh wing wing wing wing wing ehhh. Där hade fördelaren pajat och fastnat på full "advance". Ryck ur kabeln från tändspolen och kör runt utan gnista och se om den uppför sig lika.
  8. Det beror givetvis på hur man skall köra, men min uppfattning om skivor på bakhjulen för en bil som inte är avsedd tävligskörning är att det är helt onödigt, används idag mest i marknadsföringssyfte. Eftersom bromseffekten bak bör vara reducerad för att förhindra låsning före framhjulen är risken för överhettning relativt liten. Det är inte helt ovanligt med rost på bakskivor och kolvar som går trögt etc. på grund av att dom lever ett för "lugnt liv". Bromseffekten med trumbromsar vid första inbromsningen är likvärdig skivbromsar, stora nackdelen är överhettning och "fading" vid hård körning. Med trummor bak får man dessutom parkeringsbromsen "gratis". Skivor fram bör däremot vara servoassisterade (inte utan som på min svensksålda 66'a) pga. att skivor kräver högre hydraultryck än trummor, trumbromsar har ju en viss inbyggd "servoeffekt" genom självlåsning av backarna. Som sagt, bara min åsikt allt är ju personligt. :-)
  9. Man tackar! En liten tur längs gamla E18 till Bro känns perfekt.
  10. Hej Ulf & Co. Jag hänger på den här "tråden" eftersom jag monterade kickdown wire'n på en 66 289-4v C4 igår kväll. Jag justerade så att armen på lådan är i sitt främre läge när gaspedalen är i golvet, jag antog att det skulle vara så?? för instruktionen jag hittade i en bok var minst sagt luddig. Det "konstiga" är att justeringen är bottnad (så kort wire som möjligt) och infästningen i armen på pedallänkaget (clips) är väldigt glapp och racklig, dessutom drar ju wire'n snett utåt, ska det verkligen vara på det sättet?? Hela torpedväggen är i och för sig ny men allt annat passar som en smäck så det borde vara rätt. Ser länkage-armen på tidigare bilar (dom med stag i stället för wire) likadan ut?
  11. Termen eutektikum inom materialläran betyder att man har en legering som i princip går från direkt från fast till flytande form utan att ha ett temperaturområde där det är plastiskt (vanligt lödtenn är också eutektiskt....typ)
  12. Hej, hoppas att jag inte skriver det här på "fel" katalog. Monteringen av 66 HT'n börjar bli klar och vi har grovjusterat framvagnen till den nya tornen, men den behöver givetvis lämnas till någon med rätt intsällnings-verktyg och som sett en Mustang framvagn förut (och kanske har shims). Eftersom jag inte vill köra för långt skulle jag vara tacksam för tips på verkstad så nära Järfälla som möjligt.
  13. Hej Göran, jag är inte riktigt med på vad du menar med att "fjäderfästet" rör sig i sidled vid fjädring, det som ändrar sig markant vid fjädring är Hjulvinkel (Camber) detta beror på att övre länkarmen är så mycket kortare än den undre. Men hade man inte kompromissat på det här sättet och använt en lika lång övre länkarm som den undre hade fästet hamnat så långt in att V8 hade varit omöjligt.......jag föredrar att hjulen vickar lite när det är guppigt.
  14. Hej Joschen, för många år sen var jag med och installerade en 351W i en 66 Fast back, och det var j----it tight, jag vill minnas att vi fräste bort lite på en gjutribba på utsidan av grenrören. Jag var bombsäker på att det skulle ta i när motorn rörde sig i motorfästena, men jag hade fel, man hör i alla fall inget och det är svårt att kolla under full belastning. Ägaren till bilen har nu "drabbats" av lust att återställa orginal, motorn var nyrenoverad då och har gått max 1000 mil sen dess, han kanske är intresserad av ett byte? Hör av dig på e-mail om du är intresserad, bilen finns i Stockholm.
  15. OK, jag tror att jag förstår, detta kan innebära att jag måste ha "mot- tryck" för att få det att fungera, jag skall fylla på bromsolja och lufta så kanske all funkar. Tack.
×
×
  • Create New...