Jump to content

Check engine (1998)


dilutenz

Recommended Posts

Jag erkänner utan omsvep att jag är en trött gammal kärring och kan inte mecka.

Första problemet, som startade alltihopet? Skulle tanka upp bilen och ställa in den förra julen.

Tankade och kom bara nån km så lös check engine och bilen tvärdog efter 3-4 km när jag körde in i garaget hemma.

Jag hade för mycket att göra på jobbet och svor en ramsa. Sen läste jag i tidningen at det var flera som tankat på ett viss mack och alla hade fått fel och blivit bärgade och dyra verkstadskostnader.

Jag bärgade min bil till en verkstad.

Dom tömde tanken och fick byta bränslepump.

Verkstadskostnad 9.000 + bensin + bärgning.

Skickade faktura till mackens försäkringsbolag, deras svar, det var enbart v.2 och du var där v.52 så nej vi ersätter dig inte.

Min tanke var at det var kanske inte så många som tankade på den macken mellan jul och nyår och sen drabbades flera??

Nivån i mackens tankar kan väl också påverka??

Nåväl, försäkringsbolaget sa nej nej nej nej.

Bara några mil efter at det var fixat så lyser check engine och bilen typ stänger av/på. Jag stängde av lyse och radio och lyckades svänga av på en busshållplats utefter en riksväg. Verkstaden var inte öppen. Lyckades få en gubbe att köra ut et batteri till mig och jag kunde köra hem. 

(för stort batteri och körde typ kröp hem med huven öppen) 

Laddade det batteri jag hade och har sen dess kört OK.

Men men men,,check engine tänds ibland och jag vet inte varför men ingen njutfull körning. Sists så satt jag med avstängd musik och lyssnade på motorn och kollade ,mätare och bad,,hem hem hem,,stanna inte!

Lyfte av batterkablarna när hemma,, satte på igen och lampan är släckt.kör och lampan tänds lite hipp som happ när den känner sig för det.

Vad ska jag köpa för diagnosverktyg? 

Vill inte surfa och betsälla fel grej på nätet eller bli pålurad fel manick på typ Biltema.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte en bil som varit utsatt för nåt i usa, typ orkan med översvämningar? Finns inget elektrisk som gillar saltvatten. Ägt den länge, har du historiken på bilen?

Link to comment
Share on other sites

Vet absolut inte vad problemet är.

Eftersom den är 1996 så kan man mycket lätt få fram felkoder.

De flesta universal data verkyg funkar för att få fram koderna.

Dessa talar om varför motorlampan lyser.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ingen historia alls på den här bilen, fått den i present, svenskköpt.

Jag har en 1995a som jag inte får igång sen typ 10 år och jag fick den här som tröst.

Känner inte en kotte i den här delen av landet och har tappat alla mina kontakter för at fixa sånt här.

Spelar det någon roll vad för felkodsläsare jag köper? Nått märke jag ska/ska inte köpa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...