tfordkusk@gmail.com September 3, 2021 Report September 3, 2021 Har en brytarlös fördelare på min 6-cyl 65:a. Efter kallstart (sommarkall!)tjuvstartar den gärna, kräver choke. När den är varm händer det ibland att den tänder ”emot” . Kompression är bra. Ny fabriksrenoverad, förgasare är monterad, Kräver lite gaspådrag för att gå någorlunda jämnt. Inställningsmarkeringar på vevaxelns renskriva stämmer inte alls. Motorn går ö.h.t. inte om jag försöker ställa in efter markering. Kan remskivan vrida dej på vevaxeln? Den sitter väl med kil? Har provat att montera system med nya brytarspetsar och kondensator men då startar den inte alls! ….. men det är ett annat problem! Citera
Per Berglund September 3, 2021 Report September 3, 2021 (redigerad) Absolut remskivans yttre ring kan vridas. Den är faktiskt delad med en 5mm tjock gummimembran mellan delarna Efter 50år lätt händ delarna separerar och glider När man byter till brytarlöst bör man se till att dels byta spolen till rätt sort och dessutom helst dra om tändkabeln från frisk 12V . Ford original har nämligen en resistor kabel så den ger faktiskt bara 9V och det brukar inte brytarlöst gilla Alltid bra byta spole ändå till bra fabrikat...Helst MSD eller PErtronix liknande......Inget omärkt!!! Ändrade %s av %s (%s) Citera
tfordkusk@gmail.com September 6, 2021 Author Report September 6, 2021 Har nu monterat brytarspetsar och kondensator och motorn går nu riktigt bra! Alltså fel på det brytarlösa pertronix systemet. Är det vanligt med dessa fel? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.