Jump to content

Mustang 65, oljeläckage o bränslepump


Pobben

Recommended Posts

Hej, jag har en Mustang 1965 med V8, matching numbers.

Dels så startar den inte efter 1,5 år. Bränsle kommer fram till bränslepumpen men inte vidare. Innan jag börjar rota i bränslepumpen - vad rekomenderar ni att börja med vad gäller bränslepumpen?

Bilen läcker som ett såll från växellådan, som jag förstår det finns det två packboxar o två packningar man kan/ska byta. Bör jag byta alla fyra eller vad är lämplig start? Jag har lite svårt att avgöra exakt varifrån oljan kommer.

Link to comment
Share on other sites

Går bensinen igenom filtret?

Har sett finmaskiga filter kan gegga igen av stillastående bensin
Det kommer alltså ingen bensin även om du lossat slangen från förgasare?

Lådan C4 har totalt 3st packboxar, 2 o-ringar
Packbox: Turbin+Yoke+växelreglage
O-ring: Oljerör + ingående axel kickdown

Därutöver har de 2 justermuttrarna för bandspänningen gummitätning....Justerar man banden så går tätningen sönder.
Ska egentligen bytas varje gång eller silikonas vid justering....Sällan kommer så mycket olja ut här ändå!
 

Börja först med spraya ner hela lådan med BrakeClean så du får den någgorlunda torr från fett
Blir sedan lättare se var det börjar sippra fram
Lägg sedan ett papper under bilen så är det lättare se var första droppen kommer ifrån

Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Per Berglund said:

Går bensinen igenom filtret?

Har sett finmaskiga filter kan gegga igen av stillastående bensin
Det kommer alltså ingen bensin även om du lossat slangen från förgasare?

Lådan C4 har totalt 3st packboxar, 2 o-ringar
Packbox: Turbin+Yoke+växelreglage
O-ring: Oljerör + ingående axel kickdown

Därutöver har de 2 justermuttrarna för bandspänningen gummitätning....Justerar man banden så går tätningen sönder.
Ska egentligen bytas varje gång eller silikonas vid justering....Sällan kommer så mycket olja ut här ändå!
 

Börja först med spraya ner hela lådan med BrakeClean så du får den någgorlunda torr från fett
Blir sedan lättare se var det börjar sippra fram
Lägg sedan ett papper under bilen så är det lättare se var första droppen kommer ifrån

Hej, tack för svar.

Betr bensinpumpen så kommer ingen soppa till förgasaren. Kollade härefter att det kommer soppa fram till bensinpumpen vilket det gör. Härav gissar jag att problemet är bensinpumpen. Gissar att nästa steg är att ta bort filtret - eller brukar det vara annat fel?

Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, Pobben said:

Hej, tack för svar.

Betr bensinpumpen så kommer ingen soppa till förgasaren. Kollade härefter att det kommer soppa fram till bensinpumpen vilket det gör. Härav gissar jag att problemet är bensinpumpen. Gissar att nästa steg är att ta bort filtret - eller brukar det vara annat fel?

Pumpar kan lätt paja!
Men tryggare än man tror och jag har knappt varit med om det om bilen används kontinuerligt
Tänk på att pumpen suger från tanken och är "pickup" röret inuti tanken lite dåligt så är det lätt hänt det kommer in luft.
Då får pumpen svårt att suga fram bensinen och kan misstas för dålig pump.
Se till tanken har mycket bensin! 

Har den stått länge så är ändå risken stort pumpen gett upp av att den torkat ut och spruckit.
En av anledningarna till att man ska starta bilen ett par gånger under dvala så bränslesystemet får sitt
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...