Jump to content

Recommended Posts

Hej !

Jag har blivigt ägare till en ford pickup av 1940 års modell. Enligt uppgift sitter det en ganska häftig mustang motor i från -70 talet.

Antagligen en 302 eller 351.

Undrar om det går att få fram genom Eran klubb vad det är för en motor.

Fram på motor blocket är det #1688# instansat.

Tack på förhand

Niclas Gustavsson

e-mail : DE02FRJE@ihh.hj.se

För att göra det mer komplicerat finns det faktiskt två olika varianter av 351 i Mustang, 351 Windsor och 351 Cleveland.

För att börja lite lätt med att försöka reda ut vad du har för motor, så kan vi först titta på termostathuset (där övre kylarslangen går in).

Sitter termostathuset i insuget (pekande framåt)? I så fall är det en 289/302 eller 351W.

Sitter termostathuset i blocket (pekande uppåt)? I så fall är det en 351C.

Tack för hjälpen !!

Jag har tittat på termostat huset och det sitter i blocket med det pekar rakt upp.

Så jag antar att jag har en 351 cleveland motor.

Numret # 1688 # sitter under fördelar locket .

Men idag hittade jag ytterligare ett numer på motorblocket under generatorn, där står det 1 L 1 8 C

Säger det någonting ?

En tidigare ägare pratade något om cobra jet motor vad är det ?

Tack på för hand !

Niclas

Det låter som en Cleveland. Är numret under generatorn inslaget med sifferstansar (alltså inte gjutet in, utan inslaget efteråt). I så fall är det troligen datumet då motorn är ihopsatt:

1 = 1971

L = november (L är 11:e bokstaven i alfabetet, om man hoppar över I som inte användes)

18 = Den 18:e den månaden

C = kontrollerad av "inspector C"

Eftersom motorn verkar vara tillverkad november 1971 kommer den från en 72 års modell.

Det fanns både 351C-2V (2-portsförgasare och toppar med små kanaler) och 351C-4V (4-portsförgasare och stora kanaler i topparna) vet jag, men jag är inte så duktig på skillnaderna.

För att kolla om det är en 351C 2V eller 351C 4V så kolla på överkant topplocken.

Där ska det vara ingjutet 2V eller 4V

Jag var tvungen att slå upp om det fanns någon 351 Cobra Jet, och det fanns det (namnet Cobra Jet är väl annars mest förknippat med 428-motorn).

Vad jag kunde läsa mig till så har en 351 Cobra Jet 4-bultade ramlageröverfall, medan en vanlig 351C-4V har 2-bultade. Dessutom har en Cobra Jet lägre kompression. Konstigt, men så stod det i dom uppgifter jag hittade.

Tack för all hjälp !

Ja, numret under generatorn är instansat.

Något nummer på topparna har jag inte hittat, var exakt ska jag leta ?

Det sitter en 4 ports holly förgasare och edelbrock insug .

Kan det vara orginal monterat på motorn ?

Hur många hästkrafter kan det vara i en sådan här motor ?

MVH Niclas