Jump to content

Gammal kaross på nyare platta


jibe

Recommended Posts

Hej Lars! Det där med att sätta en gammal kaross på en nyare bottenplatta är något som jag allvarligt funderat på, eftersom jag råkar ha bägge delarna liggandes hemma. Har dock inte kunnat klura ut en bra lösning som inte blir tok komplicerad. Så sista tankarna har varit att ta framvagn med fjäderbenstornen från den nyare bilen och svetsa i den äldre, och flytta över resten av drivlinan. Men det skulle vara kul att göra en hel överflyttning av bottenplattan. Är själv urdålig på att söka på nätet

(för gammal förmodligen) men om du kommer ihåg någon adress till en bra sida om en sådan konvertering vore jag tacksam om du skulle vilja vidarebefodra den kunskapen.

Janne CMC34

Link to comment
Share on other sites

Redan gjort i senaste Mustang Monthly tror jag det var.

En 65'a på en 02'a eller något sånt

Där behöll dom hela chassit från 02'an och trädde bara 65 skalet över.

Såg ut att gå riktigt bra

I princip använde dom bara framskärmar,tak,stolpar,huvoch bakskärmarna från 65'an och svetsade det direkt mot 02'an bottenplatta/chassi

Klart bästa lösning då du får rätt framvagn/bakvagns geometri på enklaste sätt.

Klippa och klistra vissa komponenter är nog väldigt tidsödande och mycket svårt geometriskt

Link to comment
Share on other sites

Stangnet tråden var intressant. Nu har kanske dom grabbarna gjort det lite onödigt svårt för sig, men dom mätningar jag gjort på mina karosser visar att det blir väldigt mycket arbete att passa samman karossen med bottenplattan. Det är inte många mått som stämmer samman mellan dom,

bl,a. hjulbasen som skiljer en hel del. Blir nog en hel del enklare att flytta över framvagn komplett med motorfästen. Men det är alltid lärorikt att se hur andra har löst det hela. Har hoppet uppe att någon har hittat på en riktigt snillrik ide hur man på enklaste sätt gör, så man kan sno den.

Janne CMC34

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...