lennart lundberg March 7, 2005 Report Share March 7, 2005 Går det att använda en aluminium vattenpump på en 289 motor –66 GT när det sitter en gjutjärnspump som original.Går det att byta lager i pumpen för att behålla originalet. Den läcker inte vatten men den skramlar ”glapp”. Jag har tillgång till en 10 tons press!CMC 1507 Lennart Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 7, 2005 Report Share March 7, 2005 Hej.Nej transmissionskåporna är olika, om du skall bytatill aluminium så måste du ha transmissionskåpa till aluminiumpump det är alltså två olika bröst. Dessa två typer passar på 289,302,351W. :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst March 7, 2005 Report Share March 7, 2005 Hej.Nej transmissionskåporna är olika, om du skall bytatill aluminium så måste du ha transmissionskåpa till aluminiumpump det är alltså två olika bröst. Dessa två typer passar på 289,302,351W. :wink:Nyfiken!Varför skulle det inte gå att montera en aluminiumpump på just 66 GT frontkåpa?Läser man på artikelnummret så är det samma nummer från 1963 till 1968.Egentligen finns det ingen större anledning att köra aluminiumpump om du har en orginalmotor.Men gjutjärns GT pumpar kanske är svåra att få tag på?En aluminium är ju bara att hämta på Hansen,Norrlands eller Persåkers etc men dyraKan du ta hem själv så får du väll pröjsa ca 1500-2000kr. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S March 8, 2005 Report Share March 8, 2005 Det var en flytande övergång från aluminiumvattenpump till gjutjärnvattenpump, som skedde någon gång under 1965, om jag minns rätt. Även transmissionskåpan ändrades, som Lars mycket riktigt säger. Gjutjärnspumpen har även en "plåtskiva" mellan pumpen och transmissionskåpan (och packning på vardera sidan om plåten), vilket inte finns på aluminumpumpen. GT eller ej ska inte spela någon roll, pumpen är samma ändå.Kort sagt, aluminium- och gjutjärnspumpen kan INTE ersätta varandra rakt av. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lennart lundberg March 8, 2005 Author Report Share March 8, 2005 Hej Ronnie.Tack för ditt uttömmande svar. Nu har jag fått svar på min fråga. Vet du om det går att byta lager i pumpen? CMC 1507 Lennart Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S March 8, 2005 Report Share March 8, 2005 Rent teoretiskt går det säkert att byta lager, men jag kan inte påminna mig att jag sett någon som säljer lager eller renoveringssatser till vattenpumpar. Det brukar sällan vara standardlager som man kan handla i järnaffären i en vattenpump. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst March 8, 2005 Report Share March 8, 2005 Det var en flytande övergång från aluminiumvattenpump till gjutjärnvattenpump, som skedde någon gång under 1965, om jag minns rätt. Även transmissionskåpan ändrades, som Lars mycket riktigt säger. Gjutjärnspumpen har även en "plåtskiva" mellan pumpen och transmissionskåpan (och packning på vardera sidan om plåten), vilket inte finns på aluminumpumpen. GT eller ej ska inte spela någon roll, pumpen är samma ändå.Kort sagt, aluminium- och gjutjärnspumpen kan INTE ersätta varandra rakt av.Ahaa intressant!Alltså om man då köper en aluminiumvattenpump från exempevist Edelbrock så passar den inte på 289 GT även om man tar bort plåten?Ingenstans uppger man detta på deras sidor så kan man gå på en mina här? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S March 8, 2005 Report Share March 8, 2005 Exakt! Edelbrock verkar vara lite "vårdslösa" på sin hemsida. Dom gör tydligen vattenpumpar av aluminium både till tidiga ("aluminiumpumpsmotorer") och senare ("gjutjärnspumpsmotorer"). Jämför man bilderna på deras vattenpumpar #8841 och #8842 lite noggrannt så ser man att hålbilden inte är densamma heller: http://www.edelbrock.com/automotive/waterpumps.html Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst March 8, 2005 Report Share March 8, 2005 Exakt! Edelbrock verkar vara lite "vårdslösa" på sin hemsida. Dom gör tydligen vattenpumpar av aluminium både till tidiga ("aluminiumpumpsmotorer") och senare ("gjutjärnspumpsmotorer"). Jämför man bilderna på deras vattenpumpar #8841 och #8842 lite noggrannt så ser man att hålbilden inte är densamma heller: http://www.edelbrock.com/automotive/waterpumps.htmlSåg först nu att Edelbrock faktiskt informerar om vattenpump till K motorn. For 1965-67 289 Special (5/8" pilot shaft) ....#8842 Polished #8842 ....#8847 “K” engine code with right-hand inlet with no back plate. Dimension from casting to hub: 5.16". Inlet diameter: 1.78". Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
göran cmc 302 March 9, 2005 Report Share March 9, 2005 Den enda skillnaden på en HP gjutjärnspump och en vanlig är antalet blad på pumpen ( HP = 5 blad ). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.