mikeo cmc 748 March 13, 2005 Report March 13, 2005 Jag hade tänkt sätta i en T5 låda från en tidig 90-tals mustang i min 67:a mustang. Jag har ingen gammal växellåda i den nu så jag har inga kopplingsdelar alls till bilen. I det här köpet av växellåda ingår bara själva T5 lådan inga andra kopplingsdelar.Därför tänkte jag köpa alla delarna som jag behöver nu. Eftersom jag ska beställa lite delar från NPD så tänkte jag beställa kopplingsdelarna där.Nu till min fråga jag såg att dom hade ett hydraliskt konverterings kit i deras sortiment. Är det bättre än de vanliga mekaniska delarna? Det hydraliska kitet som dom säljer är det allt jag behöver för att kunna använda kopplingen? Jag behöver väll ingen "clutch release och clutch release equalizer då? Ursäkta engelska orden men kommer inte på översättningsorden. Det står att jag då behöver ett T5 kopplingshus för att kunna använda detta kitet. Jag får inget kopplingshus till vid köpet av T5 lådan men de finns väll att köpa nya? Men ett kopplingshus från från en T5 låda från tidigt 90 tal passar väll på en gammal 351w från 69?Om jag nu använder mig av ett kopplingshus från en T5 låda behöver jag då köpa den adaptern för att få rätta längden från den utgående axeln från T5 lådan att passa i kopplingen?Många frågor här men jag behöver veta vilken koppling jag ska köpa till min T5 låda eftersom jag måste köpa allt nytt.mike Citera
Leijon CMC 855 March 14, 2005 Report March 14, 2005 Tjenar mike! Hydraliken är väl lite snällare mot föraren än de mekaniska kiten. Hur det är med "clutch release" etc. vet jag inte.Tänk på att du INTE kan ta en T5a från -93 och fram. Om jag inte misstar mig så är axeln för lång.Själv trodde jag att man kunde använda sin egen, i ditt fall -69ans kopplingshus tillsammans med adaptern, men det var kanske missuppfattat av mig? Citera
göran cmc 302 March 14, 2005 Report March 14, 2005 93-94 T5 lådor har längre axel och kan inte användas till Musse-konverteringDet allra enklaste sättet att konvertera är att skaffa en modern kopplingskåpa som passar direkt mellan T5 och motor och inte hålla på och leka med spacers etc.Jag har monterat en hydraulkoppling till min T5:a och förutom lite initiala problem har den fungerat klanderfritt i 2 år.Mycket enkel montering och man slipper allt mekaniskt tjafs som skall justeras + att man faktiskt sparar en del vikt.Det blir också plötsligt väldigt mycket utrymme för headers etc.Många orginalare har heller inte upptäckt att den sitter där förrän man påpekar det. ( Bra ?? eller ?? ) Citera
mikeo cmc 748 March 14, 2005 Author Report March 14, 2005 Jag får väll kolla upp vilken årsmodell det är på växellådan då jag tror det var en 92:a så då ska det nog gå bra. Så om jag då har uppfattat det rätt så om jag köper ett orginal kopplingshus till en T5:a så slipper jag spacers. Men om jag använder mig av ett gammalt kopplingshus som suttit på t.ex lilla ruggen så måste jag använda mig av spacers för att få rätt längd på axeln? Eller behöver man bara ha spacer till en T5 lådan från 93 o uppåt?mike Citera
1096 March 14, 2005 Report March 14, 2005 Hej!Bara undrar lite men skulle 93orna vara annorlunda mot 92ornas lådor? Tycker allt man läser i så är 89-93 näst intill samma. Menar - är ju samma bil, samma motor, samma koppling mm... Men jag kan ha fel, lungt. Tycker bara det vore synd om "Mikeo" går miste om en låda som skulle gått att ha. Bifogar lite referensmaterial, taget ur "The Official Ford Mustang 5.0 Technical Reference & Performance Handbook" Citera
göran cmc 302 March 15, 2005 Report March 15, 2005 Du har fattat rätt - T5 låda med tillhörande kopplingshus = ingen spacerVarje låda skall ha en metallbricka med produktnr som avslöjar vilken låda det är - och det finns MÅNGA med olika specifikationer.T5 lådan satt även i bilar med 6:a och dom SKALL INTE användas - alldeles för veka.Du måste också kolla att du fortfarande har ett glapp på min 20mm på yoken till kardan, annars lirar det inte när bakaxeln rör sig.Jag skrev en lång artikel i vår klubbtidning om mitt byte av växellåda och koppling - läs den - jag tror det var hösten 2003.Det finns bra T5-länkar på tekniksidan med massor av data.Till John - ja 93-94 har en annan längd på ingående axeln som gör dom olämpliga för konvertering i våra bilar. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.