joschen March 14, 2005 Report March 14, 2005 Skulle gå ner efter jobbet glad i hågen och montera dit min C4 låda på min 289:a.Höll på att få stora spelet på låd he.....t.Vad gör jag för fel, lådan går på så när som på två centimeter.Sedan är det tvär nit.Om det är dom innre splainsen som inte vill äntera hur vrider jag bara dom utan att snurra på konvertern.Jag har satt lådan i löst spänn och sedan vridit vevaxeln i tron att den någon gång skall hitta rätt bland alla splains och skit.Jag vet egentligen inte vad det är som trögar.Du store Per B hjälp en mustnagare i svår nöd. Citera
Gäst March 14, 2005 Report March 14, 2005 Hihi! Här är jag! Troligen så har turbinen inte hakat in i växellådans oljepump.Montera så härTryck på turbinen och du känner direkt när "splinsen" i turbinen grepparSnurra nu på turbinen och forsätt trycka så märker du att den hoppar in ca 2cm till.De sista 2cm är nämligen drivningen till oljepumpen i växellådanlådan.Oljepumpen har inga "splines" utan bara ett urtag som passar på ett ställe på turbinen och det måste därför snurras ½-varv eller mer för att den ska greppa Citera
Pelle cmc 375 March 14, 2005 Report March 14, 2005 Skulle tro att det är "styrtapparna" kommer du lite snett låser dom, spänner du blir det bara värre. Släpp bultarna och lirka lådan upp, ner, höger ,vänster så ska du se att den trillar dit.Pelle Citera
joschen March 14, 2005 Author Report March 14, 2005 Ni skall veta att jag har lirkat och bänt och hatt mej på dom mest konstiga sätt.Ok ni vet ju bäst, imorgon skall jag gå lös på den igen och då tänkte jag hänga den med turbinen uppåt och då vore de väll själva f...n om inte turbinen skulle ramla dit riktigt.Jag har faktiskt för första gången svurit över min mustang, jag hoppas att det skall behöva bli en vana.Grrrrrrrrrrrr Citera
sniffer March 15, 2005 Report March 15, 2005 ", jag hoppas att det skall behöva bli en vana." Jaså du.. ?? Antagligen så missa du ett ord men jag fattar att du menade tvärtom Citera
joschen March 15, 2005 Author Report March 15, 2005 Jag får skylla på att jag är så upprörd över växelåds f..n och att det är därför jag stavar fel. Citera
joschen March 15, 2005 Author Report March 15, 2005 Ja ha då har man brännt en dag till på växelåds f..n, och jag är längre från målet än när jag började.Den lösa tappen som sitter i mitten på axeln som går in i lådan råkade av någon annledning glida ur vid montaget.Jag bara tryckte tillbaka den i tron att det skulle fungera.Men inte då.Nu vet jag varför lådan inte gick på, när mitt tappen ramlade ur så sitter det någon form av bricka som sitter innanför splainsen längst in i lådan och den hade hamnat på tväre så tappen gick inte ända in.Och under mina vilda försök att få lådan att passa så fastnade tappen på något konstigt sätt den i lådan.Och för att få ut den så var det bara att riva isär.Så nu måste jag vänta tills jag får tag på nya packningar för de gick ju med min vanliga otur sönder när jag släppte den främre gaveln.Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!! Citera
Gäst March 15, 2005 Report March 15, 2005 Bricka!??!?!?!?!?Ajaj! Har du haft isär lådan tidigare??Den enda axialbrickan som du kan se i hålet där ingånde axel går in kan omöjligen vara i vägen om lådan är rätt monterad.(Washer nr:45)Brickan du ser har nämmligen 2st tänder som håller den på plats.Enda anledningen till att brickan skulle vara i vägen för ingående axel är om piggarna gått av och då glider den av.Eller så är lådan fel ihopsatt så att spelet är för stort. Då glider piggarna ur sitt fäste.Brickan glider gärna av vid montering så den måste fixeras med lite fett för att man ska vara säker på att det blir rättTa en bild om du kan så jag inte fattar fel.Masterkit och bricksats till C4 har jag billiga om du behöver.Tyvärr ingen sats med bara packningar Citera
joschen March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Jag fattar vilken bricka det är du menar men den sitter ju precis innanför klumpen som följer med när man skruvar isär framre gaveln.Den brickan jag menar sitter längre in i lådan.Om man tittar in i hålet där axeln med splain skall in så sitter denna bricka precis efter så när den hamnade ur centrum så gick inte axeln i hela vägen. För det verkar som att den axeln skall gå igen om bit.Har igen digital kamera så jag kan inte ta kort. Citera
Gäst March 16, 2005 Report March 16, 2005 Det finns en till nästan likadan lite längre in.Här är en grov sprängskiss.Det röda strecket markerar var ingående axel slutarJag satte det fel! Det ska sitta vid pos.16Röda ringar är axialbrickorBricka nr 12 funkar likadant som den bricka nr 6 bakom oljepumpenDen måste åkt av vid montering eftersom även den fixeras med piggar liknande nr 6Dom andra brickorna kan inte blockera axeln eftersom dom sitter runt trummornaKommer inte ihåg något mer som kan vara i vägen så här nu framför datorn.Men det är bara att slå isär allt och börja från början igen så löser det sigSe bara till att du monterar ihop allt utanför huset så du får in hela linan i ett stycke.Använd som sagt en gnutta fett bakom brickorna så dom ligger still vid montering Citera
joschen March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Din spräng skiss är mycket bättre än min tack för det.Vet du det exakta måttet på hylsan som sitter på turbinen som i sin tur skall täta mot packboxen i lådan. Citera
Gäst March 16, 2005 Report March 16, 2005 Hylsa på turbinen?Hmm det låter som något hemmabygge.Turbinen har ingen hylsa orginal.Troligtvis så har någon tidigare packbox slitigt ner axeln på turbinen och tidigare ägare har nog gjort en nödreparation genom att tillverka en hylsa som man trär över turbinaxeln.Är det djupa spår från packboxen på turbinaxeln?Jag har inget mått att ge med andra ord. Citera
joschen March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Fel av mej jag menar den rör stumpen som sitter fast på turbinen som du visar på bilden tidigare.Jag tänkte köra en rövare och försöka att få tag på en standard packbox istället för en orginal.Och då måste jag har måtten och turbinen ligger en mil bort.Man måste ju göra allt för att spara tid för skall jag beställa från en riktig jänkar verkstad tar det en oftast lite lång tid.Time is short och mussen måste ha i motorn innan måndag för då kommer det en stor stygg cadillac och vill ha min plats i garaget. Citera
Gäst March 16, 2005 Report March 16, 2005 Lösa packboxar har jag liggande ifall du vill ha?Överblivet från packningsatser så för symbolisk summa kan jag posta en Citera
joschen March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Det vore ju bra som attan.Jag har adressen:Skogsbrynet, Revesjö51280 SvenljungaKan du bara skriva att mottagaren betalar då eller? Citera
Gäst March 16, 2005 Report March 16, 2005 Enklast om du kan sätta in 60 spänn via internet direkt på mitt konto så lägger jag den bara i ett brev så har du den i morgon.De jag har liggande har följande måttUtv diameter=69,8mmInv packbox ca 48-49mmDjup packboxring=7mmJag har även djup packboxring=9,5mm Citera
joschen March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Det är den boxen som du beskriver.Den har nummer 29980-4191 och den har dom måtten som du besksriver.Kan jag få ditt konto nummer på min mail då eller? Citera
Gäst March 16, 2005 Report March 16, 2005 Jepp det är samma nummer här.Jag skickar ett privat medelande till dig.Har du ett förnamn på adressen också? Citera
joschen March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Föresten du har igen packning till den främre delen av växelådan.Den gick ju givetvis sönder när jag tog av locket på lådan.Jag har tillverkat en ny men den är lite för tjock, vet inte om jag vågar köra med den. Citera
Gäst March 16, 2005 Report March 16, 2005 Nej jag har ingen sån.Dom blir aldrig över eftersom de är så sköra.Bara helt Masterkit men det ligger på 1000-lappen så det blir en dyr packningDet finns annars packnings material att köpa hos bildelshandlare eller industrihandlare.Jag har renoverat en C4 låda där denna pckning var gjord av mjölkkartong!!! Kanske inget man ska rekommendera egentligen men den var tät iallafall. Citera
joschen March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Fel av mej, rätt adress är:Skogsbrynet, Revesjö51294 SvenljungaMitt namn är Johan ArvidssonTele 0736791909 Citera
joschen March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Satte ihop låda utan att plocka isär lådan, jag petade lite så ringen lade sej till rätta (tror jag).Hur som helst lådan gick ihop utan något våld (-en backbox) och då borde allt vara ok eller?Turbinen går nu in hela vägen men den är glappig är det svänghjulet som centrerar tubinen och håller den i rätt läge? Citera
Gäst March 16, 2005 Report March 16, 2005 Ja du kan ju hoppas att allt hoppa rätt.Packboxen påväg!Ja det är startkransen som håller turbinen rätt på lådan.OBS! Kolla nu att motorblocket har 2st styrtappar som styr lådan rätt annars centreras inte lådan rätt och det tar turbinen stryk av Citera
Recommended Posts