Hans-Åke cmc1478 March 16, 2005 Report March 16, 2005 Hej,har en Mallory Unilite fördelare och en Blaster tändspole och när jag försökt reda upp röran med eltåtar i motorrummet hittar jag en tåt som går från plus-polen på tändspolen bort mot brandväggen men tar slut i luften innan dess, den är ihopprullad och skulle i full längd kunna räcka in i kupen till en ev. varvräknare. Frågan är bara: är det ett riktigt antagande att den ska kunna anslutas till en varvräknare och i så fall vilken typ, ett repro rally-pac?, eller ett nyare sorts instrument?HÅ Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 16, 2005 Report March 16, 2005 Hej.Troligen så är det originalkabeln till tänspolen fråntändningslåset, den brukar man inte använda dåman har anslutet någon form av brytarlöst tändsystem. Anledningen är att original kabeln har ett inbyggt motstånd, det är också denna kabel som är delbar med hane o hona kontackt strax bakom tändningslås för att ansluta rally pac varvräknare. Efter som att rally pac inte går att köra på ren ström utan motstånd då brinner en diod av och spolen medtillhörande motstånd i varvräknaren brinner upp. :wink: Citera
Hans-Åke cmc1478 March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Njaae, jag tror att det är en ny kabel, det känns så, den är tunnare och mjukare, och den är bara avknipsad. Frågan är nog om det går att driva en varvräknare med den plus-signalen?HÅ Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 16, 2005 Report March 16, 2005 Hej igen.Det beror på om den kommer via tändspolen ellervar den kommer ifrån. Du får prova med en lös varvräknare och se om det fungerar. I vilket fall som helst så måste du ta reda på vart ifrånden kommer. :wink: Citera
Hans-Åke cmc1478 March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Den kommer från pluspolen på tändspolen och går mot kupen men slutar i luften innan brandväggen...HÅ Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 16, 2005 Report March 16, 2005 Hej igen.Jag är nog både trött och dum , kommer den från tändspolen så har det mycket troligt suttit en varvräknare på den. Kan också varit indragen till en vippströmbrytare i kupénsom varit tvåpolig och jordad för att kortsluta tändspoleoch då som någon typ av hemmafixat stöldskydd. Men jag tror nog i alla fall att det suttit en varvräknare ansluten på denna kabel. :wink: Citera
Hans-Åke cmc1478 March 16, 2005 Author Report March 16, 2005 Som du svarar på alla inlägg är det förlåtet att missa....Tack för infot, då är det inga problem att ta bort kabeln helt och hållet alltså...HÅ Citera
Fredde77 March 16, 2005 Report March 16, 2005 Om det är till någon hjälp så tror även jag att denna kabel härör från en varvräknare. Har en ful sådan i min bil som jag kommer att göra mig av med till våren och detta arrangemang har varit "uppkopplat" på samma vis./Fredde Citera
Recommended Posts