Jump to content

Bakaxel olja?


HT71A

Recommended Posts

Hej! 

Undrar vad man kan använda för Olja i en 9tums bakaxel ska täta om för den läcker, 

Har boken för bilen men hittar inget på numret jag hittade ESW-M2C-105-A samt ESW-M2C-119-A

Ska vara original axel gällande Mustang HT från 71

Kanske funkar med castrol axle 80w 90 EPX

Mvh

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, HT71A said:

Hej! 

Undrar vad man kan använda för Olja i en 9tums bakaxel ska täta om för den läcker, 

Har boken för bilen men hittar inget på numret jag hittade ESW-M2C-105-A samt ESW-M2C-119-A

Ska vara original axel gällande Mustang HT från 71

Kanske funkar med castrol axle 80w 90 EPX

Mvh

 

 

Det finns ingen olja som tätar läckage annat än väldigt tillfälligt så glöm det
Läcker den vid Yoken är reparation ett måste.....Vet du var den läcker?

Olja beror på vilken diff som sitter i
Antingen är det en ospärrad diff.....Med bilen upplyft snurra på ett bakhjul.  Om det andra hjulet går motsatt så är det ospärrat.
Snurrar båda hjulen åt samma håll så är det spärrande diff

Det går bra med typ 75W/90 liknande olja för båda diff typerna
Skillnaden är på spärrande diff måste det vara tillsatsolja.
Det kan man köpa separat alternativt finns tillsatsen redan i oljan....Oftast står det LS på burken det är bara kolla

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt snabba svar per! 

Den är ospärrad.

Ska montera ner kardanen och ta bort locket på axeln, rengöra och täta på nytt hade jag tänkt då den ändå läcker lite så kan man ju göra det ordentligt så behöver man ej bry sig om det under resten utav sin livstid hehe

Mvh

Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, HT71A said:

Tack för ditt snabba svar per! 

Den är ospärrad.

Ska montera ner kardanen och ta bort locket på axeln, rengöra och täta på nytt hade jag tänkt då den ändå läcker lite så kan man ju göra det ordentligt så behöver man ej bry sig om det under resten utav sin livstid hehe

Mvh

Locket?    Då är det ingen 9” axel.
Det är bara bilar med 6a som har lock.

Eller vad menar du?

Link to comment
Share on other sites

Heter nog något annat än lock är en hobby mekaniker som försöker lära sig så gott det går och det mesta jag gör har jag aldrig pysslat med innan så när jag skriver så blir det ofta fel ordval så att säga hehe

Men är väldigt tacksam för personer som du som är villig att lägga sin energi på mig med mina kanske lite konstiga frågor 

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, HT71A said:

Heter nog något annat än lock är en hobby mekaniker som försöker lära sig så gott det går och det mesta jag gör har jag aldrig pysslat med innan så när jag skriver så blir det ofta fel ordval så att säga hehe

Men är väldigt tacksam för personer som du som är villig att lägga sin energi på mig med mina kanske lite konstiga frågor 

Jepp ser rätt ut 9”. Men ta en bild från baksidan också.

Tips nu är att du rengör där nu och sprayar rent med Brakeclean….Då kommer du se exakt var det sipprar ur.
Har du otur så är det packboxen vid pinjongen och den kan du inte byta själv eftersom man måste förspänna pinjongen på rätt sätt.

Är det papperspackningen där de 5 skruvarna sitter så kan du lätt byta

Tyvärr oftast packbox vid pinjongen som brukar läcka och ofta måste man även byta pinjongen också om det blivit ett spår i den

Link to comment
Share on other sites

43 minuter sedan, HT71A said:

Så här ser det ut 😃

20220806_135533.jpg

Anledningen jag fråga är att jag tyckte den såg annorlunda ut
På baksidan kan man nu se att axeln inte kom med bilen utan troligen från en väldigt tidig 60-tals Ford typ T bird, Galaxie…..Har du tur sitter ID brickan kvar på klumpen

Mustang 9” ser ut så här på baksidan… En utbuktning

0D9F8FF8-7AEA-41DD-A8F7-DFA9A4CA13FE.thumb.jpeg.1e1ba6b3bfa98bab7a0a6baaa09177a9.jpeg

I princip spelar det inte så stor roll men det är en del avvikande reservdelar.

Ta föresten ett kort axeländen…utan hjul på såklart den kan skvallra om mer!

Link to comment
Share on other sites

Ok! Kan ju vara bra att veta om man ska köpa delar ja, ska kika efter id bricka ikväll ska ut och montera av hjulen då och ta ett kort se om du kan hjälpa mig med mer information

Tack 🤗

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...