Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Jag har en 302a med en holley 650 4v. I höstas innan jag ställde undan bilen vad den lite trögstartad som kall, men även som varm ibland. Nu när jag skulle dra igång den var den tvärdöd. Den tände till några gånger med startgas men dog sedan direkt. Vad kan det vara? Ska kolla flottörnivån och funderar även på en renovering av förgasaren, för det bör väl vara den ändå då den trots allt gick igång någon sekund på startgasen...?

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Mvh Johan

gnista och bensin e allt som behövs..gnista verkar du ha i o m den tänder på gas.

ta lös soppa slangen från förgasaren och kör på starten. alt. be en kompis hålla slangen i en flaska så du slipper dräll och eldsvåderisk.

Då vet du om felet är före eller efter pumpen.

Soppa=pump hel och bensin i tank...fel i förg

ingen soppa=slut soppa eller trasig pump/pumpdrivnig

jag hade samma bekymmer med min men det berodde på att jag har haft borta tanken och tömt rören på bensin och bensinpumpen klarade inte av att suga luft så att bensinen kom fram så jag fick trycka med luft i tanken så att bensinen kom fram till pumpen då orkade den få fram bensinen och den starta så fint :D

Pumpen och tanken är det inget fel på, det kommer sopppa ur det främre munstycket på förgasaren när jag gasar. Kan det vara någon inställning på förgasaren som gör att blandningen blir så pass fel att den inte ens vill tända? är inte särskilt hfemma på förgasaren så jag vill inte skruva helt utan kunskap ! Vilken skruv reglerar blandningen på en Holley 650?

MVh Johan

Personligen skulle jag ändå börja att felsöka på tändningssidan

(lättast tycker jag). Kolla brytarspetsar så de ser bra ut samt rätt avstånd

kolla tänstiften så de ser bra ut och får bra gnista.

(är dom blöta så får motorn soppa men tänder dåligt)

kolla tändinställning. har du inte tillgång till tändinställningslampa

kan man alltid prova att vrida fördelaren åt bägge håll och prova

gör ett litet sträck innan du börjar så du vet var du hade för utgångsläge.

Samt ny fräsch bensin. bensin är färskvara :!:

Efter en renovering av förgasaren och justering av flottörer som var helt galna så startade motorn. Dock med en smäll och en duktig halvmeters eldsflamma upp ur förgasaren, men sen gick den så fint så :twisted:

Känns skönt att äntligen kunna ta del av det fina vädret, vi ses på vägarna!

Johan