Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Min 95:a GT har alltid lyckats klara sej igenom besiktningen men idag sket det sej. Svag handbromsverkan. Tycker att den alltid varit dÄlig men nu har jag ett nyrenoverat ok vÀnster bak (höger funkar problemfritt) och nya Ford originalklossar, borde ju ha blivit bÀttre (klarade bes förra Äret) men... Finns ju inget att justera, kan det löna sej att byta wire? Den har nog suttit dÀr sen bilen var ny, man fÄr dra spaken lÄngt upp innan det tar. NÄn som har ett bra tips?

/Micke

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
39 minuter sedan, Corvette said:

Bara kika pĂ„ filmen 😉

Ah, ok - sÄ det ska gÄ att flytta manuellt alltsÄ? Min har nog inte den dÀr lÄsplÄten vad jag minns (hade konsolen av nÀr jag mekade med bromsarna senast). Om det var en recall kanske man missat det, bilen Àr importerad frÄn Japan.

/Micke

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Ok, kan konstatera att min bil Àr orörd och det gÄr inte att göra som i videon, flytta spÀrrhaken nÄn/nÄgra kugg ner. NÀr man lossar handbromsen helt lyfter spÀrrhaken frÄn kuggarna. NÀr man drar i handbromsen hakar den i första kugg den nÄr. PÄ videon ser det ut som om spÀrrhakens övre del Àr kapad, nÄt som jag antar gjordes pÄ recallen. FrÄgan Àr om det funkar att kapa bort den delen nÀr man inte har lÄsplÄten som sitter pÄ bilarna som Àr modifierade.

Tycker ÀndÄ att bromsarna borde ta som det ser ut nu, man kan inte dra spaken Ànda upp. Fick som bÀst vÀrdena 1,1 och 1,5 - 13%.

LÀgger med en bild pÄ hur det ser ut pÄ min.

/Micke

IMG_20220924_180111715_HDR~2.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

Problemet Àr att det Àr en parkeringsbroms och ingen nödbroms.

Parkeringsbromsen skall appliceras först sedan skall test utföras, men detta kan inte göras pÄ Svensk Bilprovning för dÄ brinner deras testare upp.
Har du en original instruktionsbok skall detta stÄ i den ocksÄ hur man skall testa den.

1 timme sedan, Corvette said:

Problemet Àr att det Àr en parkeringsbroms och ingen nödbroms.

Parkeringsbromsen skall appliceras först sedan skall test utföras, men detta kan inte göras pÄ Svensk Bilprovning för dÄ brinner deras testare upp.
Har du en original instruktionsbok skall detta stÄ i den ocksÄ hur man skall testa den.

Jo, jag har ju lÀst en del om det. Har nog dokumentet som finns dÀr det beskrivs hur det ska testas. Jag kan inte hitta nÄgot fel, allt funkar som det ska. LÄter jag bilen rulla framÄt eller bakÄt pÄ tomgÄng med vÀxel i och drar handbromsen sÄ stannar bilen. Drar jag i ett extra hack och gasar sÄ gÄr det att fÄ den att röra sej men dÄ fÄr motorn jobba. StÄr jag i en liten backe stÄr den kvar med med drive/back i. Gasar jag dÄ börjar den rulla men stannar sakta om jag slÀpper gasen.

Skivorna Àr ju inte nya, vet inte om det skulle löna sej att byta?

414686264_IMG_20220925_1440102902.thumb.jpg.3376512b3143f3fc22a09ea694099590.jpg