Jump to content

En hård död till mötes...


rossander

Recommended Posts

Varning! Bör ej läsas av känsliga :(

Skruvade upp 289:an i motorstället och började ivrigt, med stor spännings skruva i den. Tanken var att renovera. Med tanke bilens bedrövliga skick, innan jag lade vantarna på den, så hade jag kanske inte trott att det skulle vara någon lek att få liv i den gamla gjutgärnsklumpen. Men skam den som ger sig... När jag köpte vagnen satt motorn fast. Hällde i en skvätt diesel i varje cylinder i hopp om att detta skulle hjälpa att lossa kolvarna. Började att lyfta loss topparna och kunder konstatera att de troligtvis aldrig varit loss sedan de skruvades fast på Fordfabriken. Vändkanterna kändes lika höga som tre A4-ark på varandra. En av cylindrarna hade tydligen också inhysts av ett gäng insekter, för den var full med halvt förmultnat gräs och växtdelar. Detta hade lett till kraftiga rostangrepp på ca 1-2mm. :evil: Konstaterade då att det inte var mycket att rädda. I ren nyfikenhet vände jag blocket och skruvade av oljetråget. Å, vilken syn! Kamaxeln hade gått av på mitten, två kammar hade kilat fast en vevstake och staken på motsatt sida hade vridit sig ca 30 grader och tryckt ut kolven i höjd med blockets anliggningsyta mot toppen. Staken hade sedan gått av. Hur har man burit sig åt för att åstadkomma en sådan förödelse?? Jag ser framför mig två alltför gasglada och inte helt pigga 16-åriga killar från Texas som varvat denna maskin så till den milda grad att......

Nåväl. Vad gör jag nu? Är det bättre jaga rätt på ett renoverbart block och en vevaxel och köpa nya kolvar, stakar, lager, ventiler mm. och skruva ihop. Eller är det smartare att försöka hitta en komplett motor i bra/hyffsat skick som går att hissa ned och renovera den på sikt? Vill inte köpa ett nytillverkat block, utan jag vill ha gamla prylar så mycket som det går. Prismässigt vad kommer att vara mest ekonomiskt, både nu och på sikt?

Kanske är det tom. någon som har en 289 från -66 i bra skick till salu?

Är det något av värde som man kan spara från en maskin som min?

Link to comment
Share on other sites

Trist att upptäcka det där!

Ändå enkelt nu att du vet att det är bara att glömma göra nått åt järnbiten.

Se positivt!

Du har ett förträffligt fint bojsänke nu!!! :lol:

Min åsikt är att du ska leta upp en äldre 289'a eller 302'a som är helrenoverad och klar under förutsättning att du tänkt ha en motor som är någorlunda orginal.

Inte göra något själv.

Du får då utan tvekan mest motor för pengarna.

En motor med kvitton på renovering och seriöst genomgången kan du säkert hitta för runt 20-25.000.

Dom pengarna räcker knappt till maskinarbeten på en motor om du har otur.

Det springer iväg något kollosalt i pris om du tänkt köpa delar och lägga ut arbeten på block,toppar etc,etc

Utan vidare sitter man där 40-papp fattigare.

Visst det är kul att bygga nytt men det ser ut som du har mycket annat att göra på din bil så tänk lite långsiktigt.

Din bil ser mer eller mindre ut som ett tomt skal? :?

Jag har själv bitit mig själv genom att en gång köpa ett tomt 302 block som jag lämnade bort för borrning och planing.

Det visade sig att det var för slitet och gick inte borra upp.

En smallblock bör helst inte borras mer än 0.030'' och den behövde borras 0.050''

Men du kan ju alltid lämna bort det du har till en firma för bedöming.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...