Jump to content

Tankarmatur


jorsei

Recommended Posts

Hej allihop.

Har precis plockat ihop bilen efter vinterns jobb.

Döm om min förvåning när tankmätaren inte funkar.Den funkade perfekt när jag plockade ur tanken.Kollade mätaren genom att kortsluta den först och den funkar.Sen var det dax för armaturen,tanken är halvfull så det finns soppa.Trodde först att det var flottören som var dränkt men när jag kollade med en spegel genom hålet så flöt den f-n så fint.Men om jag lyfter den en bit så åker mätaren upp.Vad är det som har hänt med den?Går det att fixa eller är det bara att köpa en ny??Nån som vet.

Jorma

Link to comment
Share on other sites

Inuti tankgivaren är det en lindad motståndstråd, och till flottörarmen är det kopplat en "släpsko-kontakt" som löper mot denna motståndstråd. Tråden kan ha gått av på något ställe, eller så kan det ju helt enkelt vara lite oxid någonstans.

Det går att öppna tankgivaren och titta efter hur det ser ut (man viker försiktigt upp några plåtöron bara). Det är lite ömtåliga grejor, men bara man är försiktig går det bra. Du måste förstås ta bort givaren från tanken först.

Link to comment
Share on other sites

Om du har armaturen lös och en multimeter kan du koppla på den och ställa den på ohm och dra flottören upp och ner så ser du om du har brott i lindningen någonstans, eller om släpskon inte ligger åt riktigt på nåt ställe.Kan vara slitet på gamla bilar.Kollade en åt en kompis och där syntes tydligt att man hade tankat ungefär halvtank varje gång.

Walter CMC 1119

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...