Jump to content

Recommended Posts

Hej,
302:a med C4 från 1970, med shorty headders, snäll Edelbrock kam/förgasare, ingen högkompmotor, startar och går mycket snällt och bra.
Men när det är varmt och man kört ett tag och stannar en kort stund för att tanka/köpa glass så går startmotorn VÄLDIGT långsamt och ibland knapp alls.
Uppenbart ett eftervärmeproblem, för när den svalnat 10-15minuter så startar den fint som vanligt igen.
Annars inget problem med värme i sig, har bigblockkylare, och det är en cab...

Jag har bytt till Torqq Ministarter, kablaget är (tror jag 35mm²), gjort rent och dragit alla anslutningspunkter, skärmat motor och kabel med värmesköld, batteriet är iofs gammalt men fräscht, men fortfarande samma problem.
Tändningen ställd enl Edelbrocks rekommendationer, och har fö aldrig märkt av nåt sånt problem, inte heller med förgasarproblem, etc.

Vad är kvar att göra? Värt att gå upp till 50mm²-kabel, batteribyte??

 

Förtydligande: Jag har alltså lagt (Biltemas) värmesköld runt startmotorn...Var det osmart? Vore det bättre att inte ha nån 'värmefilt' runt om startmotorn??

  • 3 weeks later...

Jag råkade ut för samma idag!

kände på kabeln som går till startmotor aldeles vid startrelät,den var riktigt varm!

kan det vara startmotor som börjar ge sig?

fick du ordning på det?

  • 2 weeks later...

Batteriet var 20 år gammalt och hade nog tappat marginalerna, med nytt batteri verkar det nu funka bra i värmen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...