Lasse CMC 1263 April 18, 2005 Report April 18, 2005 Hej!Någon som har ett tips på hur man får en fläktrem att sluta tjuta när man gasar på lite snabbt?Har bytt rem och den är bra spänd.Har provat med rem-spray, stearin och vanlig 5-56.Det fungerar ett tag sedan kommer tjutet tillbaka.Kanske finns det någon bättre rem att köpa?MvhLasse Pettersson, Norrtälje659pettersson@telia.com Citera
sniffer April 18, 2005 Report April 18, 2005 Va är de för bil du har? Årtal? Är de samma uppbyggnad som i min så vet jag att man bör spänna den ganska hårt. De gånger när jag haft los min generator eller något har jag alltid fått hissa upp bilen och köra under en pinne under generatorn och hissa ner stegvis för att sen dra åt vid bra spänst då de verkar näst inte till hopplöst att samtidigt dra som en stolle i generatorn och dra åt så den blir lagom spend. Citera
Gäst April 18, 2005 Report April 18, 2005 Fläktremmen behöver inte alls vara särskilld hård.Tvärtom är det inte alls bra för varken remmen eller generator-, vattenpumplager med för hård rem.Har du köpt en industrirem?Isåfall släng den!Dom funkar inte eftersom inom industri-,fläktmotorer så används remmar med en annan vinkel som är knappt märkbar och då blir det inte rätt fäste.Det slirar direkt. Har själv gjort detta misstagDet måste vara en "bilrem" med rätt vinkel på kilen.Finns på en vanlig OK mack Citera
sniffer April 18, 2005 Report April 18, 2005 Kanske får kolla över de på min med då. Då man behöver spänna upp den ganska mycket för att den inte skall slira. Har tänkt lite på de hära med lager med. Käns ju inte så bra att spänna upp den för hårt.. Får kolla upp de imorgon då han innan mig kanske råkat sätta på fel rem. Citera
Lasse CMC 1263 April 19, 2005 Author Report April 19, 2005 Hej Per!Köpte en ny rem på OK och nu fungerar det perfekt. (inget tjutande)Den andra remmen var köpt på Mekonomen men passade tydligen inte.MvhLasse Pettersson, Norrtälje Citera
Darne April 20, 2005 Report April 20, 2005 Hej!Hade samma problem på min-68.Löste sig inte förrän jag köpte en originalrem hos P-G Larsson i Tibrosom har en bredd i "ryggen" på ca. 11mmOK-mackens rem var ca. 10 och industriremmar 10 eller 12 mm vilketgjorde att remmen bottnade eller ej gick ner i spåret ordentligt.MvhDarne Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.