Jump to content

Förgasare till 351w och lite andra frågor.


Gäst

Recommended Posts

Hejsan!

Har nu tagit ut mussen och kört en del :) Men motorn vill inte gå riktigt bra.

När den är kall så vill den gärna hosta till lite när man ska glida iväg, men när den är varm så går den fint, inget konstigt med det kanske. Men det är så att även om motorn är varm så vill den inte svara riktigt när man ger lite mera gas, utan den hostar till och har sig.

Vi har rengjort brytarspetsen då den var sotig, ska köpa en ny hur som helst i dagarna.

Det sitter en 750 Holley förgasare på bilen, på tok för stor vad jag har förstått.

Så ibland får man avgasknallar, vilket inte är alls kul :oops:

Vad rekomenderar ni att man har för förgasare till en 351w? Och vad kostar en i bra skick så man slipper problem..

Är rätt säker på att motorn är original, men ska gå ut och se om jag kan få fram några siffror från den imorgon. Några tips på vart man ska kolla? Var på insuget t.ex.

Edit: Kom på en till sak, vad får man ge för brytarlös tändning, och gör det stor nytta? Vill ju ha en så driftsäker och bränsleeffektiv gång som möjligt..

/okunnig :oops:

Link to comment
Share on other sites

Är det en 750 vakuum eller dubbelpump du har? För om det är en vakuum så ska det inte vara några bekymmer bara du har bestyckat den rätt. Jag kör själv med en 750 vakuum på min 351C och jag har aldrig haft bekymmer med avgasknallar. Jag provade med mindre och mindre munstycken tills tändstiften inte längre var sotiga efter en stunds körning.

Och sen vore ju så klart det bästa att skippa brytarspetsarna helt o hållet och istället köra brytarlöst från t ex Pertronix. Mycket kan gå fel på vägen med ett sånt uråldrigt tändsystem.

Jag köpte mitt brytarlösa från Summit och betalade $74 för tändmodulen och sen typ $25 för spolen. Båda från Pertronix. Tokbilligt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

351W bör ha en förgasare som är mellan 500- 650cfm

om motorn är original eller något trimmad. :shock:

Större förgasare ger en orolig tomgång och har också

en tendens att lägga på för mycket O-bränt bränsle vid

lågfart, över 1500-2000rpm klarar motorn av att bränna

av bränslet även med en 750 förgasare. :roll:

Det är olika förhållanden på en 351W mot en 351C när

det gäller strömnings hastighet och förbränning mm, det

är klart att man kan till viss del styra detta med bestyckning

men oftast så blir det inte bra om förgasaren är för stor. :?

Många gånger är det inte bara munstycken utan också

halsringarnas storlek mm som avgör förgasarens funktion. ;)

Link to comment
Share on other sites

Motorn är såvitt jag vet inte trimmad.

Jag antar att det är en vaakumfugge, men då jag inte är så kunnig så får jag kolla det imorgon, hur ser man det? :D

Jag vill ju att bilen ska gå bra vid låga varv då jag mest är ute efter att glida runt, men vill ju även kunna dra på lite ibland :) Motorn måste ju iofs gå bra över hela registret..

Har lagt upp en ljudfil så ni kan höra hur motorn går. Tejpade fast min mp3spelare på kofångaren bak så ljudet slår över ibland. Men ni kan iaf höra hur det låter när jag ger lite mer gas och hur motorn hostar till.

Ger aldrig fullgas, då den verkligen inte vill vara med då..

http://dump.grendosa.com/mustang.mp3

Materi: Det är helt klart intressant! Men kan någon förklara fördelarna mot vanlig tändning? Jämnare gång? Startar motorn lättare? osv..

Skulle förgasaren sniffer länkar till räcka till? Skulle bilen bli märkbart slöare? Och hur blir det med soppaförbrukningen? Sjunker den något märkbart?

Sen, sist men inte minst, vad tror ni att soppaförbrukningen ligger på med min bil? 351w 750 holley, FMX låda, 8" 3.00, låt oss säga 50-70km/h, om det går att säga på ett ungefär.. :)

ursäkta om jag skriver lite konstigt, kom hem från jobbet för en stund sedan och är lite smått trött..

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är en vaakumfugge, men då jag inte är så kunnig så får jag kolla det imorgon, hur ser man det? :D

På en dubbelpumpare så öppnas båda portparen mekaniskt. Om du har motorn av ska du kunna vrida upp gasspjället fullt och alla portar ska öppnas. Om det är en vakuumfugge så är bara två portar mekaniska, dom andra två öppnas bara när motorns vakuum blir tillräckligt stort under belastning.

Link to comment
Share on other sites

Sen, sist men inte minst, vad tror ni att soppaförbrukningen ligger på med min bil? 351w 750 holley, FMX låda, 8" 3.00, låt oss säga 50-70km/h, om det går att säga på ett ungefär.. :)

Min bil drar på långkörning i 90-100 km/h ca 1,2 l/mil. Jag har en Edelbrock 600 cfm 1406 (vakuum) och utväxling 2.75....

Link to comment
Share on other sites

Min musse startar på direkt när jag vrider om nyckeln. Förutom när den är kall, då får jag köra lite på startern.

Lyssnade igenom ljudfilen och jag bara njööt till slutet :E Tyckte inte de va något direkt hostande på din motor :/ Härde iofs något host någon gång när du presis stampa till lite men de kan jag som sagt också få. Har iofs bara hänt när motorn inte fått upp sin riktiga arbetstemperatur. Hur varm va din motor när du spelade in?

Link to comment
Share on other sites

Holley är ingen favorit för mig så därför ta mina tips med en nypa salt.

Men grunderna är detsamma oavsett

För mig låter det som motorn kanske har för låg tändning.

Har du labbat med att vrida upp tändningen så mycket det går?

Kolla även Accpumpen på förgasaren att den funkar rätt

Förgasarsmällar kan vara ett tecken på för lite soppa från accpumpen

Det är den som avgör om du får en bra start eller ej.

Viktigt är att du har ungefär 0,4mm spel mellan accpump armen och membran.

Om spelet är mindre kan du spräckt membranet och därmed funkar inte detta riktigt.

Ebentuellt kanske du har för små rör från accpumpen?

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är en vaakumfugge, men då jag inte är så kunnig så får jag kolla det imorgon, hur ser man det? :D

På en dubbelpumpare så öppnas båda portparen mekaniskt. Om du har motorn av ska du kunna vrida upp gasspjället fullt och alla portar ska öppnas. Om det är en vakuumfugge så är bara två portar mekaniska, dom andra två öppnas bara när motorns vakuum blir tillräckligt stort under belastning.

Ok, ska kolla upp det, hann inte idag.. :(

Sen, sist men inte minst, vad tror ni att soppaförbrukningen ligger på med min bil? 351w 750 holley, FMX låda, 8" 3.00, låt oss säga 50-70km/h, om det går att säga på ett ungefär.. :)

Min bil drar på långkörning i 90-100 km/h ca 1,2 l/mil. Jag har en Edelbrock 600 cfm 1406 (vakuum) och utväxling 2.75....

ok, jag försöker att undvika dom hastigheterna faktiskt, ligger mest och kör på 70-vägar, men hamnar väl som lägst på 1.2l/mil vid lugn körning kan jag tänka mig..

Min musse startar på direkt när jag vrider om nyckeln. Förutom när den är kall, då får jag köra lite på startern.

Lyssnade igenom ljudfilen och jag bara njööt till slutet :E Tyckte inte de va något direkt hostande på din motor :/ Härde iofs något host någon gång när du presis stampa till lite men de kan jag som sagt också få. Har iofs bara hänt när motorn inte fått upp sin riktiga arbetstemperatur. Hur varm va din motor när du spelade in?

Det kan inte bero på att du har brytarlöst tändsystem? Jag är väldigt sugen på att skaffa det.

Det hörs inte så mycket, men man känner verkligen att motorn inte vill, det kommer du märka när du åker med nån gång snart, om vi inte hinner fixa det innan dess :)

Holley är ingen favorit för mig så därför ta mina tips med en nypa salt.

Men grunderna är detsamma oavsett

För mig låter det som motorn kanske har för låg tändning.

Har du labbat med att vrida upp tändningen så mycket det går?

Kolla även Accpumpen på förgasaren att den funkar rätt

Förgasarsmällar kan vara ett tecken på för lite soppa från accpumpen

Det är den som avgör om du får en bra start eller ej.

Viktigt är att du har ungefär 0,4mm spel mellan accpump armen och membran.

Om spelet är mindre kan du spräckt membranet och därmed funkar inte detta riktigt.

Ebentuellt kanske du har för små rör från accpumpen?

Har inte rört motorn något alls så får prova att ställa om tändningen.

Kommer nog bli en del pillande i helgen med detta då får jag och farsan gå igenom dom sakerna du nämnt.

Här har ni en bild på hur brytarspetsen såg ut.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Sådär, har fått hem den brytarlösa tändningen av Materi nu, och fått hem en renoveringssats till förgasaren, som var en Holley 4160 750cfm.

Det var inte lite sot och skit i förgasaren, så den har legat i thinnerbad nu i två dagar, samtidigt som jag vart där och skrubbat lite med en pensel när jag haft tid.

Hoppas detta löser mina problem :)

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ok, har fått dit den nyrenoverade förgasaren, och monterat ignitortändningen.

Bilen startar med en gång när man vrider på nyckeln, men man måste ge lite gas samtidigt.. Är det normalt? Kan inte minnas att det behövdes innan.

Sen så går motorn lite lurigt, sen har det efter dom här ingreppen börjat ticka på motorns vänstra sida, och den gör det oregelbundet!

Poffar även ur avgasröret på vänster sida i takt med att det tickar till i motorn. (har tyvärr ingen h-pipa)

Har även märkt att när man motorbromsar så smäller det till i avgassystemet, tror att även det sker på vänster sida.

Sen så har det hänt att det poffar till i förgasaren, vad kan det vara för fel?

Förgasaren är en Holley 4160 750cfm, vill helst ha en 600-650cfm förgasare.

Vad är värdet på min förgasare?

Någon som vill byta en fullt fungerande 600-650cfm förgasare i bra skick mot min?

Snabba svar är VÄLDIGT välkomna då jag ska på bilträff imorgon och jag vill inte köra bilen när den går såhär..

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv problem med mellanregistret på min 351w med edelbrock 1406 och streetmaster insug, edelbrock 1406 orna går ju att ställa om i det oändliga får satsen med munstycken i morgon dessutom bör fjädrarna som styr vacumet provas ut 5 olika hårdheter finns,

Finns det någon som har bra fungerande inställning av munstycken fjädrar nålar ????????????????????????

Tacksam för hjälp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...