Jump to content

Plast kugg hastighetmätare 96a


Recommended Posts

Vet att detta har varit uppe på forumet förrut men undrar om det är någon som sitter och håller inne info om hur man kan få tag i en sådan eller någon annan lösning. Det måste vara fler än jag som har problemet eller?

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det. Vad jag har fattat så sitter den i hastighetsmätar huset. Hastighetes mätaren fungerar men trippelmätaren lever sitt enga lilla liv. Har man åkt mellan tex Uppsala o Gävle så kan det vara typ 7km åt den ena hållet och 59km hem igen. :?

Link to comment
Share on other sites

Japp det stämmer. Konstigt att inte fler har haft det problemet o

har kanske en eller två över.

mm det är just i 94-96 dom krånglar... mitt gick sänder i min -94:a och jag har haft ett jä**a jobb för att hitta dom kugghjulen, dom är inte så lätta att få tag i, men testa att sök på ebay.com

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer den dumma frågan. Vart ska detta plast hjul sitta? Trodde det skulle sitta i hastighetsmätar huset viserligen öppnade jag inte och tittade efter för tanken slog mig att detta hjul kanske sitter i lådan och då var?

För problemet är väll tripp mätaren har sitt egna liv medans hastigheten har sitt. Kan någon förklara!

Link to comment
Share on other sites

Japp det sitter i instrumentpanelen! är det hjulet sönder så funkar hastighetsmätaren som den ska, men inte trippen.

Du får lossa hela instrumentpanelen från bilen. Sen när du fått loss den så får du skruva av glaset framför mätartavlorna, sen får du lossa mätartavlorna genom att dra dom upp försiktigt (3 stycken) och det är den mittersta utav dom tre som kugghjulet sitter bakom. Och man får vara väligt försiktig med allt där bak.

Du kan ju lossa och se efter ifall det fattas guggar på gugghjulet eller känna försiktigt på det, mitt nästan smulade sönder sig när man tog i det.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle byta mätartavla till en med kilometer så lyckades jag inte få bort visarna. Försökte att dra av dom uppåt men trots att jag tog i rättså bra ville dom inte lossa och dom är ju gjorda i plast så man lär ju få vara lite försiktig. Så hur gjorde du för att få bort visarna och tavlorna.

Janne #34

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle byta mätartavla till en med kilometer så lyckades jag inte få bort visarna. Försökte att dra av dom uppåt men trots att jag tog i rättså bra ville dom inte lossa och dom är ju gjorda i plast så man lär ju få vara lite försiktig. Så hur gjorde du för att få bort visarna och tavlorna.

Janne #34

När man ska byta kugghjulet så behöver man inte ta bort visarna! Så jag har aldrig haft dän dom. Utan man tar upp hela paketet från skälva höljet man kan säga att det är tre kassetter som man drar upp, lite svårt att beskriva...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...