Igår den 09:251 day comment_187194 Ford Mustang 2005. V6.Batteri problem.. bilen laddar ca 14.3 men står den ett par dagar/vecka så är den trött i batteriet.Har hänt 4 ggr på 7 år att batteriet /kokar/luktar syra när jag använt bilen under ca 5 mån.Har köpt 4,e nya batteriet nu inom 7 år. vad kan vara problemet?.
23 timmar sedan23 hr comment_187195 14,3 är lite högt om du alltid har det även när bilen är igång och du kört ett tag, dvs fulladdat. Då bör spänningen gå ner till 13,5-13,7 nånstans, annars kokar du bort elektrolyten ( syran). Även moderna så kallade slutna underhållsfria blybatterier innehåller syra. Ingen stor skillnad mot gamla hederliga s.k. våta batterierna förutom att elektrolyten är bunden i glasfibermattor (AGM) eller Gele. När nivån sjunker i en cell minskar kapaciteten och när den är slut är det dött. Oftast sker det ojämnt i de sex olika cellerna vilket gör det ännu svajigare. När en cell blir dålig resulterar det i olika och felaktig laddningsspänning på dom sex 2 Volts cellerna. Den totala laddningsspänningen 13,6V ( underhåll) blir inte längre 2,27V/cell utan vissa får mer och vissa mindre beroende på hur den inre resistansen förändrats i varje cell. Dom som har ökat i inre motstånd får högre spänning och blir överladdade, d.v.s kokar torrt ännu fortare, dom övriga får då lägre och blir underladdade och sulfaterar (sulfatbeläggning bildas på blyplattorna) som resulterar i minskad ledningsförmågan. Detta påskyndar försämringen i ett allt mer accelererande tempo. Har du kollat eller bytt generatorn, vinande ljud i radion brukar ve en typ av indikation på dålig diod eller regulator, likriktaren och regulatorn är en modul som är inbyggd i generatorn vid plus polen. Gäller GT, kan inte lova det är samma på V6 generatorn men troligt.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.