Stefan June 4, 2003 Report June 4, 2003 Finns det någon möjlighet att justera servon så den går lite trögare?Det blir väldigt vingligt i högre farter när den är så känslig Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 4, 2003 Report June 4, 2003 Hej.Mustanger med fullverkande styrservo tillverkades mellan65-70.Dessa servon uppfattas i allmänhet som mycket trevliga ilågfart men upplevs som vingliga i högre hastigheter.Tyvärr så går det inte att dra åt eller justera dessa, omman tex spänner styrsnäckan så kan den skadas alvarligtpga att servon är stark.Jag tror att du skall kolla igenom din framvagn och se ominte vingligheten har annan källa exempel P-ända mm. Citera
Stefan June 5, 2003 Author Report June 5, 2003 Det här gäller farsans 73:a Mach1:a.Är det annorlunda servo på dom efter 1970? Citera
Mange June 5, 2003 Report June 5, 2003 En variant om man inte är beroende av att bilens ska vara 100% original är att montera en Volvo-pump istället för originalpumpen. Sitter en sådan i min -69 Mach 1 och det funkar kanon. Stabilt i höga farter men ändå bra på parkeringen trots riktigt stor spis under huven. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 5, 2003 Report June 5, 2003 Det här gäller farsans 73:a Mach1:a.Är det annorlunda servo på dom efter 1970?Hej.Ja på 71-73 är själva servoverkan inbyggd i styrsnäckanpå 70 är det en separat del.Det finns inte någon likhet i övrigt mer änn pumpen somdrivs med rem som på tidigare årsmodeller.Har själv en 72 Mach1 men aldrig skruvat med själva styrsnäckan.Jag vet att det finns en spännmutterkrage på ingående rattaxeloch den skall gå att dra åt.Det svåra är att veta hur mycket den kan dras utan att det blirskador.Försök att hitta en verkstadshandbok exempelvis Haeynes vekstads-handbok den täcker i allmänhet det mesta inom Mustang 65-73. Citera
Leffe N cmc712 June 5, 2003 Report June 5, 2003 Snäckan på 71-73 går att justera med muttern på ingående axeln. Lossa plåtmuttern som låser själva justerdelen, sen behövs en haknyckel för att vrida på justermuttern. Det är lite lurigt att komma åt utan att demontera snäckan från bilen men med en tunn nyckel så går det. Vrid bara ytterst lite åt gången för det är lätt att justera för hårt och då får man visserligen en sjysst känsla i styrningen men ratten går inte tillbaks till rakt fram när man släpper den. Det blir JOBBIGT i längden! (Egna erfarenheter... ) Citera
Stefan June 6, 2003 Author Report June 6, 2003 Tackar för bra svar.Jag skall genast meddela farsan, så får vi se hur det går./Hälsningar Stefan. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.