Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

OBD trasig, ABS-lampa lyser

Featured Replies

Har en GT5.0 från 1995 med ABS-strul. Bytt sensorerna men vet inte om det räcker då jag inte kommer åt OBD:en.

Provat med tre olika OBD så vet att felet ligger i bilen.

Fråga 1: Något tips på hur jag får igång den?

Fråga 2: Behöver jag släcka ABS-lampan via OBD:en eller ska den slockna automatiskt när felet är löst?

Någon som haft liknande problem och kan ge mig tips på lösning?

• Author

Nåkab provade med tre st, ingen ville läsa av något.

Kan omöjligt svara på vilken modell de använde, men då de arbetar med Amerikanska bilar betvivlar jag inte deras kunskaper.

On 2026-04-14 at 13:49, GTRolle said:

Har en GT5.0 från 1995 med ABS-strul. Bytt sensorerna men vet inte om det räcker då jag inte kommer åt OBD:en.

Provat med tre olika OBD så vet att felet ligger i bilen.

Fråga 1: Något tips på hur jag får igång den?

Fråga 2: Behöver jag släcka ABS-lampan via OBD:en eller ska den slockna automatiskt när felet är löst?

Någon som haft liknande problem och kan ge mig tips på lösning?

Jag tycker att Köp teams utbildning - addskillsonline.se kan vara ett bra val om du vill få struktur och bli mer effektiv i arbetet. Det passar särskilt bra för företag eller team som behöver samma kunskapsnivå. Fördelen är flexibilitet och tydligt upplägg, men priset kan kännas högt för privatpersoner.

Har varit borti liknande på äldre GT/ Mustang. Først: på en 1995-modell kan OBD-tilgangen være litt kranglete – det er overgangsår mellom OBD1 og OBD2, så ikke alle lesere funker. Sjekk også sikringer og jording til ABS-modulen, det er ofte der problemet ligger, ikke bare sensorene.

Hvis du fortsatt ikke får kontakt, kan feilen ligge i ledningsnettet eller selve ABS-styreenheten.

Når det gjelder ABS-lampen: den skal normalt slukke av seg selv når feilen er borte. Hvis den fortsatt lyser, er det fortsatt en aktiv feil i systemet.

Ändrade %s av %s (%s)

• Author

Tack för tipset.

Ska kolla på måndag under nästa vecka både gällande OBD 1/2 samt jordning till ABS-enheten. Säkringar kollade redan.

Min ABS lampa lyste och det visade sig att det var ett jord fel i styrenheten fick skruva ner den och skicka i väg den för rep.