Jump to content

trimma mustang 4,6L v8?


mrmix

Recommended Posts

tipsa på vettigt trim till den motorn, sitter i en 96ans mustang cab, med automat låda, har rullat 19500 mil, kommer tyroligen riva maskin under vintern för att gå igenom å kolla skicket på allt, eventuellt plocka i värre kolvar & stakar samt portning av topparna om nödvändigt, men vad ska man göra mer med maskin? finsn de nå vettiga kammar till dom? bättre insug, kompressor konvertering vadkostar det och hur mycke pulver ger det, och hur långt håller orginal motorn?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Som du skriver så verkar det som du inte har en aning om vad du vill?

Vad har du tänkt dig och vad ska du använda bilen till?

+10Hk , +5000 Hk?

Dragrace?

Street?

Busa mellan rödljusen??

Hållbarheten på 4,6 är grymt bra!

Men vad har du tänkt dig som sagt?

Link to comment
Share on other sites

bra körbarhet men mer mos än orginal, dvs lite rödljus gasande, kanske några street race, men inge dragrace eller liknande, så effekt mässigt runt 350hk typ, beror ju givetvispå hur långt drivlinan håller, och vad det kostar att uppgradera, kanske värt å konvertera till manuell istället?? hur långt håller bakaxeln innan den säger upp sig?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja då ska du behålla det orginal!

Bottendel och allt inanmäte är väldigt bra och man kan inte jämföra 60-tals klumparna här.

Givetvis kan ju en motorrenovering behövas men det får du ju kolla.

Kam kan du köra orginal om den är bra.

Bland det enklaste trimmet är en kompressor och byte av sprut/insug/body.

Topparna bör du inte röra! Kolla om det är slitet

Lådan är nog det du måste renovera först för att det ska hålla.

Dom är som en tidsinställd bomb efter 20.000 mil och ger bara upp en dag.

I övrigt är dom skitbra på dessa Mustanger.

Hugger den hårt så kör!

Bakaxlarna är relativt bombsäkra OM service har varit rätt.

Men det är här du hittar den enklaste effekten på dessa mussar.

Dom har nästan alltid för dålig utväxling och går som en trött Amazon.

Byt till 3.55:1 så har du helt plötsligt en annan bil utan att rört motorn.

I övrigt håller prylarna lätt för +400Hk om det är i ordning.

Du rabblar upp mycket grejer du vill göra men hoppas du anar vad önskelistan kostar.

Inte under 100.000!

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Hejåhåå det kommer gå snabbt men 4.30 är jobbigt för bruks.

Kanske därför den är till salu? ;)

Link to comment
Share on other sites

okey vart köper jag delarna ?? (bådemotor delarna samt för att renovera lådan om den/när den rasar) finsn de prylar för å få lådan å hålla för mer krut, eller e det manuell låda som gäller då?

hehe jo att det kommerkosta pengar är jag helt införstådd med, men har hitils aldrig stoppat mig :)

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Nej automaten håller!

Manuell är ett tungt byte och då är det lika bra du säljer bilen.

Föresten sälj bilen och lägg 100.000 till på en Cobra

Varför göra det krångligt?`

Varför dra ut på tiden?

Då har du ju redan allt i ett paket och dessutom är bromsar,bakaxel,fjäderupphängnig,motor mm.mm mycket bättre än standard GT

Link to comment
Share on other sites

för att ja ite villslänga upp 100k på ett bräde, tänkte göra små modds under sommaren (öppet filter, fererita fullflöde system,. chip (om de gör nån nytta??) headers, å sen gå på tunga biten under vintern,

Link to comment
Share on other sites

http://www.kennebell.net

Där har du kittet du söker 348 HK 387 TQ.

Leta runt lite på sidan finns en pdf fil där med effekt kurvor och allt om kittet.

Finns även en bok som heter How to build max performance 4,6 liters ford engines. Med mycket intressant i om dessa motorer står där att spridarna i 96 orna räker till 304 HK om dom nu inte är bytta på din orginalen har orange färg nästa steg har ljusblå färg enligt boken och räker till 384HK.

http://www.cartechbooks.com

Vet inte hur mycket du har redan i verktygsväg men....

Akta dig för att riva dena motor innan du fått tag i vektygen som behövs för att sätta ihop den man behöver bygglar till topparna (och en till vevaxeln) så man får kamarna i rätt lägge när man sätter ihop den. Vet inte hur lätt det är att få tag i dom men när jag skaffat dom till andra moderna motorer har det inte alltid varit något man köpt vart som helst utan krävt en del letande.

Och att ringa till bilens märke brukar inte hjälpa i det fallet eftersom dom hellre vill få in bilen till sin verkstan en sälja verktygen så du kan göra det själv. Men vem vet Ford kanske är snällare i såna här frågor?

För övrigt har du bytt olja noga är det nog inte någon fara med nederdelen av motorn brukar håla bättre än man kan tro.

Lycka till med trimmandet meddela gärna vad du gör för förbätringar och om det blev något bättre av det.

Själv har jag lilla remhjulet så alla tillbehör på motorn går på 50% ska tydligen göra 12hk och kanske chippat spikar på 95 oktan i alla fall vid hård belastning vilket jag hört att 96 orna inte ska göra så något kanske är pillrat i datan i så fall? Ser även att mitt insug troligen varit avmonterat och ditt monterat igen. (Ligger orangt packnings klet runt det som jag inte sett på andra 96:or)

Men jag har inte kört någon annan 96:a så jag vet inte om det är någon skilnad mot orginal.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...