Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga om kokande tändspole mm

Featured Replies

Hej, Jag är inte särskilt bevandrad med mekande och i synnerhet nät gäller el. Har en rätt nyrenoverad 65a med.289 4v Edelbrock. Den har varit tjurig att starta från början(köpte den för ett år sedan)

Upptäckte idag att tändspolen hade "kokat". Har tittat runt i em med AI men skulle gärna vilja ha hjälp med en pedagogisk och enkel lösning.

Har Pertronix Ignitor art.nr1281 och tändspolen var en MSD Blaster 2.

1.AI rekommenderar en Pertronix Flame Trower, 40k V och 1,5Ohm. Är det ok?

1. Är bif tändkablage tillfyllest?

2. Står en massa om el till tändspolen och den rosa resistorkabeln. Och att Ignitorn bör få 12v in. Vet ej om det är så idag. Vad ska en ny tändspole ha för spänning. 12v?

3. Bränslepumpen enligt bif verkar gammal och kan ha påverkat problemet med tändningen och spolen. Kan man köpa nytt membran eller bör hela bensinpumpen bytas?

20260609_172246.jpg

20260609_172308.jpg

Då verkar du ha en Pertronix 1, har ingen aning om vad MSD spolen är för något. Jag antar att du har originalfördelaren. Den här länken innehåller Installationanvisning Pertronix, om du mot förmodan inte fick med den vid köpet. Sen antar jag att du har en Edelbrock 1403 med choke, dvs en 500 cfm.

Vi börjar med nr 4: Bränslepumpen är helt mekanisk och påverkar inte tändningen. Om den inte pumpar fram bensin till förgasaren så kan den kanske gett upp, men då skulle den knappast gå att starta eller köra. Vet ej om det finns lösa membran. Nya till 65 borde finnas på VP eller Hansen Racing. Men om du kan köra med bilen när du väl fått igång den, skulle jag inte oroa mig för den.

Nr 2: Om tändkablarna är nya eller relativt nya så kanske de inte är problemet. Men på gamla prylar kan allt hända och man kan mäta motståndet i tändkabeln för att se om de är okej. Det kan nog ibland behöva göras på nya prylar också. Jag slängde mina gamla tändkablar och satte dit nya (relativt dyra) och den gick mycket bättre efter bytet. Kolla så att de sitter fast i fördelarlocket.

Nr 1: Pertronix rekommenderar en 40001, 40011 eller 40111. Om en leverantör rekommenderar något så är det oftast, inte alltid, bäst att följa de råden. I installationsanvisningarna finns mer förklarat om vilka tändspolar som passar.

Nr 3: Pertronix spolar ska ju ha konstant 12V. Originalspolen får ju lite mindre, tack vare eller pga resistorkabeln. Hur det ser ut på din bil och hur det är draget måste man kolla. Det finns också ett avsnitt i Shop manual om hur man mäter spänning mellan resistorkabel och tändspole. Många gör en by-pass på resistorkabeln när de skaffar Pertronix.

Hade samma Pertronix på min bil tidigare och det funkade väl bra. Där hade någon installerat det, med orginalspolen och strömförsel via resistorkabeln. Men min tändspole gav upp en dag och det föranledde en återgång till klassiska brytarspetsar och kondensator, precis som det var från fabriken och en original tändspole. Och jag är nöjd med detta, den både startade lättare och gick bättre. Plus att jag inte behöver göra något eltrixande vad gäller den delen. Och nu har jag alltid en reservspole med mig i reserv.

Men när är den svårstartad? Varm eller kall motor? Hur står tändningen? Sitter det någon extra spacer i plast eller trä, utöver originalspacern? Går bilen bra för övrigt när du kör?

Att kolla hur tändningen står och justera vid behov och att förgasaren är rätt inställd är ju något man kan börja med. Ja och att säkerställa att avståndet är rätt mellan Ignitormodulen och magneten som sitter på fördelaraxeln.

• Author

Tack för dina goda råd. Svårstartad när kall. Tog av luftfiltret och drog ett par gånger i gasarmen. Kom ingen bensin. Därför undrar jag om bensinpumpen börjar tröttna eller om membranet är gammalt.