Jump to content

Göra egen vaccumfjäder??


Leijon CMC 855

Recommended Posts

Tja boys!

Fick ett hett tips i morse, ang. vår slöa 4-portare. Han (en hot rod byggare som kör med insprut, "förgasare dog ut fö länge sedan" säger han, från Trelleborg) sa att man skulle plocka bort "kulan" som ligger i loppet (typ av strypning) och byta till en klenare fjäder. Då skulle man både känna och höra en jä*la skillnad :twisted: .

Är det någon som provat detta knep tidigare?? Är det kankse till och med så att någon har ett par fjädrar liggandes som man kan köpa??? :roll::D

Link to comment
Share on other sites

Slöa???

Autolite 4100 är värdens bästa förgasare!

Ja det stämmer bra att man ska ta bort kulan för att få mer skjuts.

Why is the Autolite 4100/2100 the best carburetor ever built?

Keep in mind that the Autolite/Motorcraft 2100 is the front half of the 4100 and basically everything (except secondary items) applies.

Why the 4100? For years we have been touting the Autolite 4100 as the finest 4 barrel ever built. This is for 2 reasons:

1. The engineering involved in the design is tremendous - specifically the “Annular Fuel Discharge”. This technique of metering/distributing/mixing fuel into the air stream atomizes fuel closer to the vapor state than any other carburetor ever manufactured. As you probably know - it’s vapor that burns - not liquid. Because of the Annular Fuel Discharge principle - fuel economy is superior, throttle response increased, and overall performance is enhanced. While state of the art today - this is not new technology - Ford patented this in 1957.

2. The carburetor will run virtually forever until dirt enters it. Due to its’ one piece base, there are no gaskets to dry out, move and later weep or leak.

If you do not have the 4100 on your engine, (at least 641/2- 66 289) you have not experienced what performance and trouble free driving can be.

For your engine to run properly - the carburetor must be of the correct size and if ultimate performance is desired - the exact engineering number/calibration must be installed. Ford manufactured 3 sizes of the 4100 and 8 of the 2100. All were suited to the particular engine size and performance requirements. All Ford 2V and 4V carburetor (mfg. since 1960) have 2 markings to easily determine what they are. On the drivers side of the carburetor - right behind the accelerator pump rod - you will find what appears to be a “clockface”. Inside the “clockface” in raised characters 4100’s will read 1.08 or 1.12*. Approximately one inch directly below the “clockface”, on the mounting flange (or toe) of the carburetor, there will be stamped on engineering number. The numerals in the “clockface” refer to the primary venturi diameter in inches. The “1.08” is a 480 CFM carburetor - while the “1.12” is a hefty 600 CFM. (In 1958 only Ford made a 1.19” venturi (670 CFM) you’ll probably never see one of these)

Link to comment
Share on other sites

Jaha en Holley 600 på 302! Inte undra på den är slö! ;)

Tipset gäller endast för Autolite 4100

Men Holley kanske har samma funktion. Jag vet ej.

Holley 600 är lite stor för 302.

Beror på förstås hur motorn är byggd

The big mistake when running a Holley is using the generic 1850 (600 cfm) on a 289, which is way too big. When doing the math, a 289 at 85% volumetric efficiency revving at 6000 rpm is using only 426 cfm, so a 600 cfm carb is way too big. Holleys are great for severe performance and drag racing. The Autolite 4100 (1.08) is perfectly suited for a stock to mildy warmed over 289/302.
Link to comment
Share on other sites

Den vi har är en holley 600 4V vaccum sec. Vi tror att det blir inte tillr. vaccum för att öppna sec.portarna, därför är den "slö". Vi ska nog prova det där med att ta bort kulan och byta fjäder. Vi får se hur det går.. ;)

Om du har dåligt vakum nu så blir det ju inte bättre av att du försöker öppna sekundärportarna i förtid, snarare ännu sämre.

Link to comment
Share on other sites

Ja det heter ju "förgasare". Med för stor kommer det bli en "duchare" och det blir slött som tusan.

Motorn drar ju bara en viss mängd luft/bränsle blandning och har du för stora halsar i förgasaren så får du inte rätt förgasning utan det blir mer droppar istället som inte brinner.

Detta är lätt att räkna ut. Se här

(Cubic In. Displacement/2) X ( Maximum RPM / 1728 ) = Maximum CFM

Holley är inte orginal det vet du va?

Men 500cfm 2-port finns och det har jag själv kört på 302. Kanon!

Jag vet inte hur mycket du kan om motorer och förgasare men det är jobbigt och bökigt att jobba med Holley utan erfarenhet.

Enklare är att köpa en ny Edelbrock 500 eller 600 för dom är mycket "smartare" och anpassar sig bättre efter behovet.

Dessutom enklare att justera in.

Link to comment
Share on other sites

Fan, det här med förgasare börjar bli smått jobbigt :cry: . INTE ERT FEL!

När vi köpte bilen mars 02 (tror jag det var) så satt där en holley 2port 600cfm (tror jag också att det var. Jag vet inte mycket, bara tror... jag borde egentligen sitta i kyrkan... ;) ) I alla fall, där satt en 600cfm 2 port och med lite justeringar så gick den som ett skollat troll i skogen... men det kanske är en 500 vad vet jag. Jag får titta ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Ja det heter ju "förgasare". Med för stor kommer det bli en "duchare" och det blir slött som tusan.

Motorn drar ju bara en viss mängd luft/bränsle blandning och har du för stora halsar i förgasaren så får du inte rätt förgasning utan det blir mer droppar istället som inte brinner.

Detta är lätt att räkna ut. Se här

(Cubic In. Displacement/2) X ( Maximum RPM / 1728 ) = Maximum CFM

Okej nu är jag inte haj på det här men hur är det med formeln när man kör trimmat?Typ Edelbrocks hela rpm kit(367HP)nu är ju motorn säkert byggd på ett annat sätt ,då passar väl inte den där formeln :?: eller....

Link to comment
Share on other sites

Enklare är att köpa en ny Edelbrock 500 eller 600 för dom är mycket "smartare" och anpassar sig bättre efter behovet.

Dessutom enklare att justera in.

Stopp och belägg. Alla förgasare "anpassar sej efter behovet", inte bara Carter/Edelbrock.

Egentligen är det tvärtom: Motorn "ser" förgasaren enligt sitt behov av luftmängd, vilket betyder att en 600 cfm förgasare förefaller ge mindre flöde på en 289'a än på en 390'a. Det är lite svårt att förklara teorin bakom detta kortfattat i skrift.

Jag kan dock inte förneka att Holley- konstruktionen är en aning misslyckad med sina trånga passager, membraner och packningar , det finns bättre grejor. Carter AFB är kanske lite bättre för gatåkare (läs:mindre underhåll), men har inte så mycket att hämta i race. Å andra sidan är det ganska lätt att meka o. justera en Holley vakumförgasare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...