Jump to content

Back problem


Recommended Posts

Nu var det jag och min växel låda igen.

Vad är det för fel när bilen äntligen går bra framåt men total vägrar att lägga i backen.

När man lägger lådan i back läge så hörs bara ett svagt vin från lådan.

Lådan har stått olje torr en tid kan det vara så att någon nål ventil har satt sej.

Link to comment
Share on other sites

Det enda min c4 verkar duga till är driv ankare efter en båt.

Tredje gången som jag plockar ur lådan, börjar bli väldigt trött på automater.

Kanske skulle spara ihop till en manuell istället.

Snälla säg att det är ventil paketet och inte något annat tråkigt som innebär att jag måste plocka ur lådan.

Det verkar inte bli något musse åkande i år heller!

Link to comment
Share on other sites

I dag lyckades jag få i backen två gånger.

Gjorde inget speciellt rätt som det var så gick den i bara.

För att sedan när jag går från drive till reverse vara helt död igen.

Är det igen i hela sverige som har råkat ut för samma sak.

Typiskt min vanliga otur.

Link to comment
Share on other sites

De var igen dum fråga men efter att jag har tappat ur oljan tre gånger efter varje gång som jag plockat ur lådan så har jag ben hård kolla på nivån.

Tyvärr får man väll säga.

Link to comment
Share on other sites

Tog isär lådan ännu en gång, men denna gången tog jag bara bort tråget.

Jag hade strukit på en tunn film med perma tex på packningarna och nu satt det i filtret.

Filtret måste vara super rent eller?

Tog isär ventil paket och det verkade rent och fint.

Kan det vara så att det bara berodde på filtret.

Link to comment
Share on other sites

Har en Chrysler med 904 automat, med samma problem som du har!

Låter ju upp muntande att du fick i din 2 gånger nu i alla fall!

Min 904 automat stod tom i 2 år sen gick inte baken när vi skulle provköra den trotts nytt filter och bytt olja 4 gånger men nu vinner det lite i alla fall när man lägger i baken kanske kommer i snart? Framåt går den perfekt hella tiden.

Tipsa vidare om du kommer på något!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

När jag tog isär ventil paketet tror jag att jag lyckades mockla loss en ventil som satt fast.

Men vad fan det är backventiler och fjädrar och skjut spjäll och slid ventiler åt alla håll så vad ventilen gjorde vet jag inte.

Jag lät min bil stå på tomgång i nästan 1 och en halv timme med backen i och bakhjulen upp pallade innan jag tillslut lyckades få i växeln.

Det konstigatse var att innan backen var i så rullade hjulen sakta framåt istället för bakåt.

Har du testat att köra med upp pallade bakhjul?

Link to comment
Share on other sites

Du uttrycker dig som om det vore en traktor du jobbar med och du själv inte har en aning om vad du skruvar på.

Dina problem kan ha många orsaker från enkel justering,felmontage och skit i lådan.

Varför lämnar du inte iväg lådan till någon som kan?

Lådan ska funka klockrent från första sekunden och du ska inte behöva stå 1½ timme på tomgång.

Sätter du ihop något fel så kan det istället gå blixtsnabbt att du kör sönder den.

Det finns inget som är "konstigt" med lådan utan går det inte så har du satt ihop det fel helt enkelt.

En automatlåda är känsliga saker och allt måste vara klinisk rent när man jobbar med innanmätet och minsta skräp får ventilerna att kärva eller haverera.

Själv tvättar jag varenda liten pinal när jag skruvar isär en lådan och alla detaljer torrtorkas innan montage.

I fabriken där man bygger lådorna så skruvas det ihop i ett såkallat "renrum"

Rummet är helt slutet från omvärden och all luft som går in filtreras först och man håller dessutom en specifik luftfuktighet.

Allt tvättas i speciella maskiner precis innan man tar in det i rummet.

Slarvar och hetsar du ihop en låda liggandes under bilen så blir resultatet exakt så som du nu har bekymmer med.

Som ordspråket säger "Skit in, skit ut! "

Renhet och noggranhet är A & O !!

Så här ska det se ut

Link to comment
Share on other sites

Ha ha du har så rätt Per B, jag har inte en aning om hur en hur en satans automtlåda fungerar och du har rätt jag borde lämna bort den till någon som vet.

MEN....plånboken säger något annan, lådan går ju faktiskt framåt och växlar som den skall.

Och föresten skall man lämna bort allting så lär man sej inte ett skit.

Men jag förstår mycket väl vad du menar.

Själv är bäste dräng

Link to comment
Share on other sites

Visst är det kul att göra allt själv det håller jag med om.

Men ibland har man varken tiden eller lusten på sin sida och då är det värt mycket att få det gjort snabt och rätt av någon annan.

C4 lådan är verkligen en låda för "gör det självaren" så är man bara noga och gör allt medotiskt så fixar det sig.

Men en C4 verkstadshandbok har du väll fixat!

Pengar är inga hinder för oss mustang ägare.

Med vilja går allt det är bara att vara envis.

Låt aldrig en hög med skrot knäcka dig! ;)

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D

Nu går lådan både framåt och bakåt som ett spjut.

Jag gjorde så här, struntade i vad momentet skulle vara på det bakre bandet och skruvade helt enkelt in det cd 1,5 varv.

Fungerar klock rent.

Ändå drog jag med moment efter alla konstens regler första gången.

Vet inte hur det ser ut på chryser mrv8 men finns det spänn skruvar så kanske du skall testa det innan du river lådan.

Man lär så länge man har mustang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej joschen

Tack för dina fina tips!

Nu har jag fått 2 bra tips av dig som jag ska prova 1½ timme det var inte dåligt har inte provat så länge däremot gör den precis som du säger hjulen snurrar framåt när jag har den på palbokar med backen i, mycket lustigt!

Faktum är att jag hörde det där med banden i lådan för ett tag sen av en till person när jag nämnde det här med backen kanske är det problemet från början när lådorna har fått slitta ett tag att banden blir slitna på något sätt? och bcken börjar krångla.

Är det svårt att hitta dessa skruvar som man sjusterar banden på? satt dom under ventilpacketet på din eller bredvid? Antar att det inte är exakt samma på ford och Chrysler men kanske inte så olika heller.

Med tanke på hur äklig oljan såg ut i min Chrysler låda innan jag bytte den så undrar man ju hur mycket skitt en automat klarar den såg ut som halv använd motorolja med lite metalflagor i. Ett under att den går överhuvudtaget! Tänk om folk kunnde byta olja i tid då hade nog en automat gått väldigt långt utan problem.

Jätte stort gratis till dig att du lyckades få din låda att fungera igen!!!

Det ger mig lite hopp min Chrysler är inte i den formen att man är jätte pigg på att ösa in pengar i den utan det får gå med det man kan fixa själv men motorn är nyrenoverad i den och går som ett urverk med grymt botenvrid men det är bara snick förgasare på den så det tar slut snabbt ingånen på förgasaren är ungefär hälften av ena 3" avgasröret ;)

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 15 years later...

Hej på er..

Jag har en Chevrolet K 1500 pickup -89 med liknade problem som Joschen beskriver dock fungerar den hyggligt när jag fyller på olja men då har växlarna framåt i läge drive en tendens att slira lite och hoppa lite fram och tillbaks... jag är ingen mekaniker så jag behöver lite tips.. bilen står i nord uppland och är det någon som har kunskap eller kan tipsa om vart jag kan vända mig för att få hjälp är jag tacksam.. Vänligen Tomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...