Jump to content

trög motor


mobcharge

Recommended Posts

Lite märkligt inlägg kanske, då jag hållt på och "renovera" min motor nu i månader.

Jag har inte haft tid att slänga ihop den förens nu, men när alla kolvar är i så går den SJUKT trögt att dra runt, alla kolvar sitter där de skall, alla överfall åxå...

(föresten ett bra tips på hur man lossar stakarna när man väll fått fast dem motages tacksamt, de sitter ihop som berget..)

Så, vad kan vara felet, ringarna filade för lite? tror inte det, eller lossnar den efter ett tag? får ta i MKT för att dra runt den med ett LÅNGT spärrskaft..

Tacksam för alla svar!

Link to comment
Share on other sites

När man sätter ihop en motor så när du dragit fast vevaxeln och ramlager så ska man kunna dra runt den med handen. Har du kollat spelet i ramlagerna? Sen går det alltid lite tyngre med vevstakar och kolvar på plats. Men kolla spelen i lagerna först. Det finns plastbitar som man klämmer mellan lagerna så du vet om det är rätt lager och rätt spel.

Hälsning Stig

Link to comment
Share on other sites

Hej!

den gick inte att dra runt med handen men nästan, herrn som renoverade den hade dock kollat och allt skulle vara som det skulle så att säga.

en herre som är pålitlig och välrenomerad handlar det om.

att få isär stakarna var lätt när jag slutade tänka med ändan..

tack för svaret!

Link to comment
Share on other sites

Det går INTE lätt att dra runt en nyrenoverad ostartad motor för hand. När jag hade plockat ihop min motor med nyhonade cylindrar och nya lager och allt så var det ett långt spärrskaft som gällde för att kunna rubba vevaxeln. Tänk dig själv alla kolvringar som pressar ut i de nyhonade cylindrarna.

Troligtvis är det inget fel på din motor, fast det är ju svårt för mig att säga eftersom jag inte kännt på just din motor. Men eftersom du säger att det nästan gick att dra runt, så låter det ju inte som nåt fel i mina öron...

Link to comment
Share on other sites

Niklas. Stig menade nog när bara veven är på plats,Då ska det gå att snurra den med handkraft,men när kolvarna är på plats då går det trögt.

Har du kollat så att du inte vänt något vevlager(rundande sidan utåt) fel eller satt dit fel överfall till vevstaken(blandat överfallen)

Du får precisera frågan hur du får dän vevstakarna vart ska du ha dän dom.Är det från veven så är det bara att knacka med en plastklubba eller liknande så att inte bulten blir förstörd.

Link to comment
Share on other sites

Niklas. Stig menade nog när bara veven är på plats,Då ska det gå att snurra den med handkraft,men när kolvarna är på plats då går det trögt.

Jag syftade på det Mobcharge skrev... Enligt honom sitter kolvar och allt på plats och då bör det gå tungt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...