Jump to content

Recommended Posts

Hej alla glada entuseaster!

Nu e de så att ja eventuellt ska köpa en Mustang ht -68.

De har setat en sexa i den men nu följer de med en

351W från en ford van -88 Nu tänkte ja kolla om någon här hade koll på hur jag bära mig åt med motorfästen och så vidare och kanske få intsruktioner hur ja ska bära mig åt.

Vore kul å få den på vägen då den inte rullat på länge.

Ägarna till objektet har gått i väggen under årens lopp.

/Henke.

Här finns en artikel om hur dom bygger om en Mustang -65 till V8. Jag tror att det i princip är samma åtgärder som behöver göras på en -68 (senare Mustanger hade fler saker som var lika mellan 6:a och V8, och behöver därmed inte byggas om lika mycket, men jag tror det gäller from -69): http://mustangandfords.com/howto/127_0412_veig/

Det är ganska mycket som behöver bytas, förutom motorn (spindlar, bromsar, bakaxel, fjädrar, kylare).

Har själv en 68'a som såldes med 6a, numera sitter det dock en 351w i den.. Dock byttes detta innan jag kom över bilen.

Lånar tråden lite...

Vad var det för bakaxel original på bilar med 6a? Trodde 8" var Fords minsta..?

Det var en klenare bakaxel på bilar med sexa, utan borttagbar "klump" som det är på 8" och 9". Det är ett lock baktill på axeln istället, för att komma in till dreven. Dessutom hade ju sexa-bilarna 4-bultade fälgar.

Hmmmm.... kändes helt plötsligt som en hel massa saker som ja måste köpa till bilen som enligt ägaren är komplett. Men de är juh bara grejjorna som var till sexan. :(

Darn! Ska ta å räkna på de där. *suck* Luften gick ur lite nu.

Är de inte nån som gjort de som kan säga hur bökigt de kommer att bli.

/Henke.

det är inte så bökigt o byta ut sexan:

men det kostar:;-

Bakaxel beg 8tum bra skick ca 5000:-

motor+låda+kardan+startmotor ca 15000:-

motorfästen, kylare, gaspedal+div ca 3000:-

framvagn beg 5bultad med trummor ca 3000:-

ja det är väl i stort sett vad du behöver:-

så vill man tvunget köra v8a så är det nog billigare o köpa en färdig v8a bil_:-

:roll:8):(:--:?:P:x:lol::lol:

det är inte så bökigt o byta ut sexan:

men det kostar:;-

Bakaxel beg 8tum bra skick ca 5000:-

motor+låda+kardan+startmotor ca 15000:-

motorfästen, kylare, gaspedal+div ca 3000:-

framvagn beg 5bultad med trummor ca 3000:-

ja det är väl i stort sett vad du behöver:-

så vill man tvunget köra v8a så är det nog billigare o köpa en färdig v8a bil_:-

:roll:8):(:--:?:P:x:lol::lol:

Ja men Motor å låda komplett med insprut å härva följer med bilen.

Dock är de juh

Bakaxel

Motorfästen, Kylare, (Gaspedal???) passar inte den som sitter i? Kardan

Å Framvagnen.

Så de rockar lös på 11000 extra... :( Hmmm jo de kan vara idé å köpa färdigt.

det är inte så bökigt o byta ut sexan:

men det kostar:;-

Bakaxel beg 8tum bra skick ca 5000:-

motor+låda+kardan+startmotor ca 15000:-

motorfästen, kylare, gaspedal+div ca 3000:-

framvagn beg 5bultad med trummor ca 3000:-

ja det är väl i stort sett vad du behöver:-

så vill man tvunget köra v8a så är det nog billigare o köpa en färdig v8a bil_:-

:roll:8):(:--:?:P:x:lol::lol:

Ja men Motor å låda komplett med insprut å härva följer med bilen.

Dock är de juh

Bakaxel

Motorfästen, Kylare, (Gaspedal???) passar inte den som sitter i? Kardan

Å Framvagnen.

Så de rockar lös på 11000 extra... :( Hmmm jo de kan vara idé å köpa färdigt.

Och dessutom så måste du byta tank/tankarmatur då insprutningen kräver både matning och returledningar, men kom igen å bygg vidare, inget är så roligt som det man gjort själv.

Har du kollat med Micke Hanmark, han kan säkert hjälpa dig med att få fram grejjor till rätt pris.

Håller själv på med en V8 konvertering och hittade i dag de sista delarna som jag behövde.

Men jag struntar i insprutningen och har bytt ut mitt insug till ett fyrports insug och en 650 DP, blev enklare så då jag slipper all eldragning.

Behöver du lite tips och vad jag nu kan tänkas hjälpa dig med, är det bara att höra av sig.

Antar att det är ombesiktning om man byter motor? Iallafall om man byter till en större/starkare? Är det andra krav på tex bromsar då?

I mitt fall så blir det både SFRO besiktning a' 3000skr och reg besiktning a' 1500skr, då jag byter hela drivlinan (från Opel's 3,0l sexa till Ford's 5,0l V8'a) och därför måste montera värre bromsar, från oventilerade skivor fram och trummor bak, till ventilerade skivor fram och oventilerade skivor bak.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...