lhr July 2, 2005 Report July 2, 2005 Tog den första långturen(50 mil) nedcabbat i midsommarhelgen - underbart. Dock visade det sig, när jag kom hem, att det tidigare smygläckaget (ngn droppe i veckan) på servostyrningen ("fördelningsdosan-control valve hosel eller liknande tror jag den heter på originalspråket" nere vid hjulet) hade ökat dramatiskt och läckte nu relativt friskt - ngn droppe i minuten . Var under bilen idag och noterade att jag, med mina verktyg, inte kom åt bultarna - misstänker två av bultarna på ovansidan av fördelardosan eller tillhörande packning. Vet ngn ngn som har specialverktygen som krävs alt en bra kille/verkstad i närheten av Sollentuna som kan hjälpa mig?. En kompletterande fråga den olja de rekomenderar i min verkstadsbok heter C1AZ-19582-A motsvaras den av vanlig transmissionsolja 80W/90 idag? Citera
Göran Wennergrund July 4, 2005 Report July 4, 2005 Hej Ihr?, givetvis är det bästa att demontera och byta slitna delar, men om man vill utnyttja dom soliga dagarna till bilåkning och meka senare så säljer Mekonomen något som heter Omega nånting.. jag hällde i lite sånt i min Jaguar som läckte rejält ur packboxarna på kuggstången, det är c:a 1000 mil sen och jag har inte behövt fylla servo-olja nån gång (tidigare var det vid varje tankning). Det är ingen garanti att det fungerar för alla typer av läckage men det fungerar tydligen så att gummi-tätningarna "sväller" och på så sätt återfår sin funktion....ett tag. Jag har för mig att en liten burk kostade 400. Man skulle fylla i en procentsats av totala oljevolymen, det går inte åt mycket. Det verkar konstigt med den olja du skriver, jag har inte stött på något annat än hydraulolja (ATF) i servostyningar. Citera
lhr July 4, 2005 Author Report July 4, 2005 Vad jag förstår sitter det koniska aluminiumtätningar i hoseln. Dessa dras ofta sönder om man bara i efterhand försöker täta med åtdragning. Om man istället plockar isär det hela riskerar man väl att upptäcka att ett antal andra tätningar och grejor måste bytas, för säkerhets skull. Man måste alltså ha reservdelarna liggande för att säkert få igång det hela relativt omgående? Finns det ingen som vet en duktig mekaniker/verkstad som har grejorna och kan ordna det relativt prompto?Kan man utan risk köra med servon ur funktion - dvs kan någonting skadas av det?Lars Hammar Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.