Jump to content

Recommended Posts

Jag har en bra kandidat, Locanders bil i Ludvika...

Stallde in framvagnen, tog 15minuter och kostade 792kr...

Det blir en timpenning pa 3168kr...

Nu ska jag inte gnalla, for dom hade sagt 900kr, vilket jag iofs tyckte var i overkant, och nu blev det billigare.

Dom gjorde ett bra jobb och val vart att fa en bil som inte sliter pa framdacken...

Hade nog varit battre att jag hade gatt till fiket och tagit en kaffe och en macka sa hade jag inte vetat hur lang tid jobbet hade tagit...

:)

Min bil käkar då däck så det räcker i nosen. Fick den justerad för två sommrar sen men blev inte nån större skillnad. Den ska vara ställd enligt Chiltons siffror men ändå har innerkanten gått ner sig duktigt och det spårar som diagonaler, däremot går det spikrakt och fint över 140km. Och den tar snäva kurvor hur fint som helst...

Har märkt att det finns många rekomendationer på lämpliga vinklar för hur man använder bilen, har du några tips?

Tänkt skaffa ett såntdär instrument med ett gäng vattenpass i som man bultar i navet och kollar.. Kan man ju ändra lite och testa själv.

Mvh

Skulle tippa på att din musse har toe-in ställd utåt istället för inåt.(positiv toe-in) Då käkar den däcken på insidan som du beskriver. Annars är det negativ camber (hjullutningen inåt på överdelen av hjulet) som kan orsaka detta. På mussen går det inte att flytta "fjäderbenet" speciellt mycket i övre infästningen utan att börja fila i hålet i innerskärmen. Därför tippar jag att du bör eftersträva att få 1-2 mm negativ toe in genom att vrida på styrstagens gängor lika mycket på båda sidor om du skall behålla rattens inställning (så den står rakt).Har för mej att ena har vänstergäng och den andra har högergäng.Nu ska du få höra. Förr hade man så enkla metoder att kolla toe-in eller skränkningen som det heter på svenska. En kasserad teleskopradioantenn drogs ut mot de båda däcken helst så nära navhöjd som möjligt. Därefter flyttades antennen till bakkanten på däcken i samma höjd och läge. Där skulle det då vara ett litet spelrum som man kunde uppskatta till t,ex 2mm. Då är alltså toe-in 2mm negativ. På din musse skulle det kanske bli så att du börjar i bakkant och flyttar måttet försiktigt till framkanten och får ett litet glapp, vilket visar att du har positiv toe-in och sliter därmed däck på insidan.

många kallar detta för toe-out vilket är felaktigt för toe -out är nämligen kurvtagningsvinkeln. (Innerhjulet vrider sig mer än ytterhjulet vid kurvtagning. Det kollas med graderade vridplattor som bilen ställs på. Så du kanske kan klara dej med endast ett vattenpass för camber och ett avvägt golv och radioantenn för toe-in. Förr fanns inte laserinstrument. Hälsn från en gammal bilmek 54år.

Tackar för tipsen! Blir till att kolla framöver. Har några äldre Fordar i famlijen (36,39,40 och 41) som vi brukar ställa in med hjälp av två knappnålar och ett måttband. I med nålen i mitten på mönstret - mät - snurrra ett halvvarv och mät igen. Ska vara ett visst mått i skillnad och åt rätt håll.

Men mina hjul lutar då innåt i upperkant så det räcker. Bifogar en bild där man ser hur det pekar. Men kan väl erkänna att det sliter mer bak.

Pernolf.

Du har inte tänkt på vad en hjulinställningsmaskin kostar :?: ca 100till150tusen min kostade 128000kr och jag tar 595kr inkusive moms då får man ställa rätt många innan maskinen betalar sig och det blir pengar över till hyran mm.Vissa bilar tar 20minuter andra kanske tar över en timme.

Skulle tippa på att din musse har toe-in ställd utåt istället för inåt.(positiv toe-in) Då käkar den däcken på insidan som du beskriver. Annars är det negativ camber (hjullutningen inåt på överdelen av hjulet) som kan orsaka detta. På mussen går det inte att flytta "fjäderbenet" speciellt mycket i övre infästningen utan att börja fila i hålet i innerskärmen. Därför tippar jag att du bör eftersträva att få 1-2 mm negativ toe in genom att vrida på styrstagens gängor lika mycket på båda sidor om du skall behålla rattens inställning (så den står rakt).Har för mej att ena har vänstergäng och den andra har högergäng.Nu ska du få höra. Förr hade man så enkla metoder att kolla toe-in eller skränkningen som det heter på svenska. En kasserad teleskopradioantenn drogs ut mot de båda däcken helst så nära navhöjd som möjligt. Därefter flyttades antennen till bakkanten på däcken i samma höjd och läge. Där skulle det då vara ett litet spelrum som man kunde uppskatta till t,ex 2mm. Då är alltså toe-in 2mm negativ. På din musse skulle det kanske bli så att du börjar i bakkant och flyttar måttet försiktigt till framkanten och får ett litet glapp, vilket visar att du har positiv toe-in och sliter därmed däck på insidan.

många kallar detta för toe-out vilket är felaktigt för toe -out är nämligen kurvtagningsvinkeln. (Innerhjulet vrider sig mer än ytterhjulet vid kurvtagning. Det kollas med graderade vridplattor som bilen ställs på. Så du kanske kan klara dej med endast ett vattenpass för camber och ett avvägt golv och radioantenn för toe-in. Förr fanns inte laserinstrument. Hälsn från en gammal bilmek 54år.

Vill inte på något sätt spela "besser wisser" men har du inte blandat ihop negativ och positiv toe in?

Jag menar det heter ju toe in alltså måste ju mera toe in bli positivt medans mindre toe in måste bli negativt.

Jag menar bara att på en framhjulsdriven bil skall det vara negativ toe in dvs. framhjulen skall peka lite utåt pga. att drivningen drar hjulen rakt när man kör, medans det på en bakhjulsdriven bil skall vara positiv toe in (hjulen pekar mera innåt) då friktionen i lager och rullmotstånd drar hjulen lite bakåt så att de blir parallella när man kör.

Och jag håller helt och hållet med dig om att toe out är kurvtagnings vinkeln och som är en tänkt linje från bak axelns mitt punkt genom styrarmarna och därför är styrarmar innåt vinklade när dessa sitter bakom navet och utåt vinklade när dessa sitter framför navet (se gammla volvo 140).

Husse. Jag är inte världsmästare på framvagnsgeometri, men jag har alltid trott att om framhjulen "plogar" är det negativ toe-in. Om dom står utåt i framkant är det positiv toe-in. På camber är det också om hjulen lutar inåt (i överkant) är det negativ camber, och lutning utåt är positiv. Det finns säkert någon i forumet som vet säkert och kan kommentera vilket som är rätt. Ha det bra!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...