Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Skruvade i ny brytare och kondning igår efter jobbet. Motorn gick precis likadant som med ignitorn. Bytte tändkablar till de gamla (men hel) som satt där innan. Nytt fördelarlock också. Rotorn är inte bytt men endast någon månad gammal. Kollade även stiften (motocraft) på 2-4-6-8:an som såg OK ut.

Fipplade även med att ställa tändningen fram och tillbaka men utan förbättring. :evil:

Jag skruvade tillbaka ignitorn och motorn gick som med brytare fast aningen jämnare. Alltså kan jag konstatera att det inte är fel på det brytarlösa systemet. :?

För att beskriva problemet (egentligen borde jag ju tagit mussen till McD i onsdags istället för miljöbils-BMWn..) :

Motorn startar lätt och fint på första kugget. På tomgång går den kanske på 4-6 burkar och är riktigt svag med växel i.

Varvar man säg upp till 2000 varv så kommer den på alla burkar och ligger och småmissar när man ligger i jämn landsvägs/motorvägsfart.

Vad kan vara fel? Generatorn laddar ungefär 15,4 volt (lite mycket men det ska väl inte påverka gången) och det gör ingen skillnad om man kopplar en ny spole till grejerna. Spolen ligger på 9 volt.

Har en ny teori, kan det vara så att fördelaren är sliten? :idea:

Felet uppkom efter att jag kört bilen, stängt av och sedan fick den stå 20 minuter. När jag på nytt startar går den inte som innan... :(

Posted

Hej Sven. Har du tagit kompprov? Anledningen till att jag frågar är att för 3 år sedan hade jag samma symptom på min Musse,höll på och bli galen.

men det visade sig att under 2000 rpm hade jag inget komp på ettans cylinder över 2000 rpm hade jag komp????? Det var ventil fel på på ettans cylinder,så det blev topprenovering. Nu behöver det inte vara så i ditt fall men kanske är värt att kolla.

CMC 1119 Walter Garherr.

Posted

Tänkte kolla det idag. Har haft topprenovering i tankarna ett tag nu... Kan ju vara en lyftare som hängt sig också??

Bilen är riktigt svag, den hänger med i trafiken men det där bettet som var innan är borta. Den går inte att ställa fast heller numera =(

Som kronan på verket sköt jag en navkapsel på E18 idag :twisted:

Kändes inte som att det var läge att stanna och plocka upp den.. :roll: