Jump to content

Motorfäste / Motorkuddar


Laslo

Recommended Posts

Hallå i sommarvärmen.

Min lokale mekaniker dömde ut mina motorfästen sist jag var dit, dom var tydligen slut o glapp o allt sånt så jag lär försöka hitta nya fräscha.

Har varit in till min lokale detektiv Nisse på Proffs bildelar för att se om vi kunde utröna vad det var för kuddar till motorfästena som jag hade till min mustang.

Hittade ingenting som såg ut som mina fästen, o då gick vi igenom en hel MASSA illustrationer.

Så då tänkte jag att jag lägger ut en efterlysning här på CMC.

Min bil är en Mustang 2 -74, så det är inte direkt en orginal V8 som sitter i (-69 302).

ACM 233 / 2 tror jag det står på gummit, kan vara en femma mellan sista trean och snedstrecket, men jag är inte säker. På andra fästet var hela området där nuffran stog, utsliten. Kuddarna på båda sidor motorn såg exakt likadana ut, bara fästena som håller i kudden var olika.

Försökte få siffrorna lite mer synliga genom att jag duttade på dom med en svamp som var fuktad med lite färg.

Link to comment
Share on other sites

Okej! Ska kika in i detta.

Har inte sett nån annan mustang 2 än min egen, så jag har ingen aning om hur det ser ut orginal, och vad som egentligen skiljer sig mellan 74 och andra årsmodeller på just den punkten. Tänkte att dom använde andra fästen av den anledningen att det inte gick med -75 fästena.

Link to comment
Share on other sites

Motorfästena fanns till -75, men det är verkligen bara _motor_-fästet, delen som sitter fast på blocket. Det som inte fanns att köpa var delen som sitter på ramen.

Klistrar in bilder på ena sidans fäste mot ramsidan.

Tänkte om det kanske _är_ rätt, vilket jag betvivlar eftersom motorkuddarna fästs till ramsidans motorfäste med hjälp av dom där små fästöronen på motorkuddarna. Det genomgående skruv/mutterförbandet fästs genom fästöronen på kuddarna.

(Öron? Kuddar? Pratar vi bilar eller? :lol: )

Beskåda:

Link to comment
Share on other sites

ser ut att vara original kaross fäste till 75an, skulle själv köpa nya kuddar till min 75a men det finns troligtvis inga o få tag på i sverige för de jag fick vart fel:- :evil:

lagade de gamla med superlim:- håller än 8)

Link to comment
Share on other sites

Vid en lite närmare titt på Haynes-manualen efter Lars B's rekomendation så såg jag att grejjerna jag har skulle med lite fantasi kunna vara det som sitter på orginal, kudden ser lite annorlunda ut, men fästena till kudden verkar rätt lika. Skönt att vet att NÅNTING är lite halv-orginal på den där bilen. :)

Ja, det blir väl till o försöka leta utomlands eller på nån skrot om det inte finns nya fina saker o hitta.

Är man dum om man sätter i stumma fästen?

Link to comment
Share on other sites

Okej, fick mina fästen idag.

Dom såg precis lika ut som dom som satt på.

Norrlands Custom hade 2 kvar, Hansen hade inga kvar.

Utifall nån inte orkar leka mer detektiv för att hitta såna här fästen så är tillverkaren Sealed Power och artikelnumret är 270-2344.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...