Jump to content

smoggad 302


fredde_7996

Recommended Posts

hej nu tänkte jag äntligen få lite mer flöös ur min motor... inget överdrivet för jag har inte råd med hämmare och däck ännu. min fråga är då om det är ett bra recept att porta avgaskanalerna och byta insug och förgasare till 4-port vinner jag nått på det eller är det nån länk i kedjan jag glömt... :idea: det sitter 3.00.1 utväxling på bilen...ha d gött

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej! Håller också på med en 302" 1975, och som jag förstått är de bara på 129hp vilket inte är direkt imponerande. För att få mer kraft (>200hp)

Måste du först å främst få upp kompressionen. Denna motor har kolvar med stora uttag vilket gör kompressionsförhållandet ca 8:1. Så du bör byta till kolvar från 302" från ca 1968. Sedan är topplocken inte så roliga då de har en extra luftkanal som mynnar i varje insugsport under ventiltallriken och hämmar bra flöde. Flödet i dessa toppar är nog svårt att få upp så jag tycker du ska skaffa 54.5cc toppar, tex 289 4V-toppar, så får du 10:1 i komp med kolvar från tidigare 302. Nu klarar du kanske 200hp, men om du vill ha mer klös i motorn så byt till tex en Edelbrock 4ports förgasare typ 600cfm å ett passande alu-insug. En lite vassare kam skadar inte heller. Med rätt grejer så har du snart nästan 300hp i motorn! Men då ska du nog ha headers. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...