Grants July 20, 2005 Report July 20, 2005 Jag har precis köpt en beg. Autolite 4100 480-CFM, tror att den passar bättre till min lätt trimmade 302:a . Jag har en Autolite 4100 600-CFM i nu och den går bra men kanske kan den gå bättre och dra lite mindre, kul att jämföra. Jag behöver hjälp med bestyckningen av en 480 till 302, jag är lite fundersam om rätt munstycken sitter i nu. Huvudmunstycke primär o secundär samt spridare, kanske det finns någon tabell eller liknande. Lite knivig fråga kanske, men jag hoppas på att det finns någon kunnig här. Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 21, 2005 Report July 21, 2005 Hej.I stort är det i princip samma förgasare till 289-302räknat från 65-68 och då 4100 4V förgasare. Från sent 67 började man även att ersätta 4100 medden mycket mer och framförallt bättre förgasaren 4300. Jag tycker först att du utan att byta munstycken testaom motorn blir nöjd med standard bestyckning som är. I min lista över Autolite.FOMOCO.Motorcraft, så är detinte så mycket som skiljer på just förgasaren om denär monterad på en standard motor och med samma typav utrustning, växelåda mm. Problemet kommer först vid modellårens och övrig utrustningsom tex växelåda, motorns bestyckning osv. Det är alltså en djungel av delar som är kopplade till varandra, därefter är förgasare och tändningsystemockså anpassade. Alltså prova först om den fungerar utan att bestycka, fördelär om du före prov har packat om och rengjort förgasarenmed nya nålventiler mebran mm. Det blev lite mycke bla.bla .bla. Citera
Grants July 23, 2005 Author Report July 23, 2005 Hej och tack Lars!Hade hoppats få se er på Big Meet, det var många hästar i hagen Jag har både hört och läst att 4100:an är den bästa förgasaren som Ford hade på den tiden, fast det är nog upp till var o en vad man tycker är bra, förmodligen den man själv har Jag har redan gjort allt det du nämde , rengjort o stoppat i en renoveringssats.Har lite problem med tomgången, den vill tjuvstanna utan vidare och när jag justerar luftmunstyckena så verkar den inte reagera. Motorn går bäst när de är fullt inskruvade.Undrade bara om någon hade en tabell över bestyckningen för det syns att någon har skruvat i den, så kan jag utesluta det. Jag ska såsmåningom gå igenom allt igen för jag är inte säker på var problemet ligger ännu, det kan ha blivit läckage någonstans också Mvh. Citera
Recommended Posts