Jump to content

SFRO's åsikter om byte av snäcka till kuggstång. Motor byte.

Husse

Recommended Posts

Har i dagarna pratat med den lokala SFRO mannen och projektet har till 90% fått godkänt.

Kvar att fixa är en kortning/byte av kuggstången, då han inte riktigt gillade att den var 4" längre mellan de inre styrlederna än vad min originalstyrning var.

Så för att hinna få ut bilen till våren så åker nog mina headers av, då dessa blir i vägen på vänstersidan efter att jag kortat kuggstången och det blir original "limpor" t.s.v. (hinner inte svetsa om dessa innan reg. och bes.) sedan när bilen är bes. kommer jag att svetsa om vänster headers och återmontera dem igen.

Avgassystemet i övrigt kommer att få ett H-rör bakom vxl.låds balken samt mynna ut strax före mina bakdäck.

Har även fixat andra fälgar som kommer att breddas till 10,5" för att kunna rymma de 295/50X15 däck som jag hittat till ett mycket fördelaktigt pris.

Bak axeln kommer också att bytas innan reg. för att slippa ännu en SFRO kostnad.

Har kollat på lite olika lösningar och kommit fram till att det blir en egen tillverkad fourlink med justerbara övre fästen på axeln, för att kunna justera pinion vinkeln efter det fäste som som kommer att finnas, när det är dags för racen i sommar.

Ps. Behöver till mina -72 toppar, original vippor med tillhörande konor och muttrar och 8 bättre beg. eller nya avgas ventiler samt lach caps till dessa. Ds.

Har i dagarna pratat med den lokala SFRO mannen och projektet har till 90% fått godkänt.

Kvar att fixa är en kortning/byte av kuggstången, då han inte riktigt gillade att den var 4" längre mellan de inre styrlederna än vad min originalstyrning var.

Så för att hinna få ut bilen till våren så åker nog mina headers av, då dessa blir i vägen på vänstersidan efter att jag kortat kuggstången och det blir original "limpor" t.s.v. (hinner inte svetsa om dessa innan reg. och bes.) sedan när bilen är bes. kommer jag att svetsa om vänster headers och återmontera dem igen.

Avgassystemet i övrigt kommer att få ett H-rör bakom vxl.låds balken samt mynna ut strax före mina bakdäck.

Har även fixat andra fälgar som kommer att breddas till 10,5" för att kunna rymma de 295/50X15 däck som jag hittat till ett mycket fördelaktigt pris.

Bak axeln kommer också att bytas innan reg. för att slippa ännu en SFRO kostnad.

Har kollat på lite olika lösningar och kommit fram till att det blir en egen tillverkad fourlink med justerbara övre fästen på axeln, för att kunna justera pinion vinkeln efter det fäste som som kommer att finnas, när det är dags för racen i sommar.

Ps. Behöver till mina -72 toppar, original vippor med tillhörande konor och muttrar och 8 bättre beg. eller nya avgas ventiler samt lach caps till dessa. Ds.

Har fått hjälp att phototshopa en bild på bilen efter lite funderingar jag haft, ang. en snabb lack.

Kommer inte hinna få på någon riktig lack i år.

Vad tycker ni Rå eller fiasko?

• 2 months later...

Då det var ett tag sedan jag skrev något här, så kommer nu lite uppdateringar.

Uppdatering 1

Nya planer igen!

Har mekat lite med bilen idag och efter att lyft lite på motorn och ändrat lite på motorfästena, så har jag konstaterat att det nog "fan" går att använda original styrningen.

Då jag i vilket fall skulle ha blivit tvungen att svetsa om vänster headers, så tog jag helt sonika och kapade av de två bakre rören och "micklade" tillbaka headersen på motorn igen.

Då när jag hade satt tillbaka headersen så såg jag att original snäckan skulle få plats, så då lirkade jag dit den och skruvade fast den, döm om min förvåning när jag såg att det går att ta sig runt snäckan med lite ny dragning av de två bakre rören.

Skall göra en liten upp punktning av rören i morgon så ser jag om det kommer att funka.

Går detta så slipper jag att SFRO besikta då min kaross är godkänd för 200hk om jag har ventilerade skivor fram och då slipper jag en onödig avgift på 3000sek.

Att motorn sedan kommer att lämna några HK mer än så, är en annan "femma".

Men med ledsagning av mitt motornummer och papperna från donatorbilen, så är den bara på 187HK, så jag ligger t.o.m lite under vad som är godkänt.

Uppdatering 2

Har äntligen fått tid att skruva lite med bilen igen, har nu flyttat bak motor och låda ytterligare 30mm och slipper genom denna manöver en skarvning i kardan vilket annars var en svag punkt.

Får dessvärre svetsa om lite i coupén, men den var i vilket fall inte helt färdig svetsad, så det blir inte så mycket mer jobb.

Dessutom så blir växellåds balken bättre, då fästet för lådan nu hamnar mittför fästet i karossen, så nu kan jag göra en starkare och stummare balk till denna.

Får dessutom mer plats för headerserna på båda sidor, samt att jag kan göra oljetråget ytterligare lite större.

Men jag kommer inte från, att båda headerserna måste svetsas om och det är en aning "klurigt" då jag måste punkta upp dessa på plats och givetvis så är det ju skit trångt precis där jag måste komma åt att svetsa, men allt löser sig så han som sket i vasken.

Förstår bara inte hur jag kunde vara så j-a blind att jag inte såg att det skulle gå att använda original styrningen, jag hade ju sparat en j-a massa tid, pengar och bekymmer om jag gjort så här redan från början.

Men nu skall det nog gå att få bilen start klar till mitten på juni, då jag inte behöver göra om motor fästena, utan bara behöver borra nya hål för bultarna, gjorde som tur var fästena så breda/långa så det går att endast borra nya hål.

Växellåds balken kan jag dessutom vända på och då blir det endast några smärre justeringar på den med.

Även stödlagret passar med endast nya fäst hål, det som blir lite extra jobb är huven, som måste svetsas igen och göras ett nytt hål för filtret samt kardan tunneln som måste ändras lite, men det är ju ganska enkla jobb jämfört med jobbet jag haft med alla olika styrningar jag provat och gjort fästen för.

Har dessutom haft turen att hitta en ny rattstång, för den hade jag ju givetvis också svetsat om, men nu kan jag sätta tillbaks en original stång.

Men det bästa med att jag kan använda original styrningen är, JAG BEHÖVER INTE SFRO BESIKTA utan endast REG: BESIKTA!

Har äntligen hittat fälgar att ha bak, Compomotive splitfälgar 11*15" med ca: 180mm back space.

Kommer ev. att få bygga om nedre bärarmarna något, men det blir ingen större operation, då det endast felar på ca: 30 mm.

En av fördelarna med dessa fälgar är att offseten gör att jag troligen kommer att få plats med däck och fälg utan att behöva bredda bak skärmarna, ev. får jag flytta in hjulhusen något.

En annan fördel är att dessa är förvillande lika mina BMW alu. fälgar till utseendet, så då har jag både bes. fälgar och race fälgar med samma utseende.

Update!!

Har nu svetsat om mina Headers på båda sidor (blev lite tajt även vid hjälpstyr armen annars), samt börjat med olje tråget, då dök givetvis Murphy upp som gubben i lådan, mag-tråden tog slut när det var kanske en dm kvar att svetsa.

Så då började jag med en snabb/fusk målning av motor utrymmet i stället, (vit Hammerite) något måste man ju göra när man är i garaget.

Har även kollat i Måndags igen, med bilprovningen, vad som gäller vid mitt motorbyte ang. intyg.

Det räcker med ett intyg skrivet av mig själv!!!!!!!

Givetvis måste jag kunna hänvisa mina uppgifter till någon Ford handling eller liknande, men annars är det bara att intyga att jag har en likvärdig motor som t.ex. -72 289 2V, som då även skall uppfylla Opel's föreskrivna max värden för vrid, vikt och effekt.

Så min motor blir således en -72 289 2V, då denna ligger under 300NM och under 210 hk/din.

Har även fått tag i ett 2V insug med förgasare, som tyvärr måste på innan bes. för att klara uppgifterna på intyget.

Ang. bilprovningen, så frågade jag även hur det är med reglerna för avgas utblås framför bakhjulen, både på höger och vänster sida, även där var det tummen upp.

Så nu har man ett par stressiga dagar framför sig, då jag fortfarande har en miljon saker kvar att fixa på bilen innan den 22/6 som var den enda lediga reg.bes. tiden i sommar.

Men skam den som ger sig, det är inte över förr än "The fat lady sing".

Update!

Håller för närvarande på med ett nytt avgas system, blir en variant av sid svepare, ett på varja sida som mynnar ut strax före bakhjulen.

Har även fixat en stel kardan, så jag slipper ett onödigt stödlager.

Motorn ligger i för näst sista gången, håller på att svetsa om lite på passargerar sidan, då den sidans headers behövde lite mer utrymme sedan jag flyttat bak drivlinan 30mm till.

Styrningen är klar, samt att huven håller på att svetsas igen, då det nya insuget och förgasare får plats under huven.

Har även gjort en ny batteri hylla, så att jag slipper flytta bak batteriet till "skuffen".

Så om en eller ett par dar är det dags för lite ny el och om allt går som det ska, så blir det nog en provstart i helgen.

Nära nu!!!!!!

• 2 weeks later...

Blev ingen reggning den 22'a, lyckades fixa en ny tid, blir i dag kl.7,30.

Håll en tumme är ni hyggliga!

Bilen hemma hos Husse, å här två nya bilder.

Bes. gick hyfsat, fick några skit 2'or, mest slarv/glömska från min sida, men det är vanliga kontroll bes. 2'or och dessa är det bara att fixa och sedan åka på drop in och besa om.

Reggningen gick över förväntan bra, fick faktiskt beröm (gissa om jag är mallig för det).

Nu var det så att min kardan delade sig på väg till SBP, så jag missade tiden igen(tur man har kardan ring, jag hade ju bråttom så det gick nog en aningen för fort, men kardanen fångades upp och slog aldrig i backen, puhhhhh).

Har gjort en specialare av två olika Opel Rekord kardanrör och detta för att slippa stödlager, så nu är det en stel kardan, men saken var den att stress och slarv gjorde att jag glömde att dra åt en medbringar bult som givetvis lossnade och medbringaren gled av splinsen på främre röret, men som tur var så var två killar från stan på väg för att möta upp på bes. så jag fick kasta mig på telefon och ringa dom, så Micke fick fara till SBP och snackade till mig en ny chans/tid (fick lämna bilen över dan så de kunde regga när de fick någon lucka eller återbud) och Daniel hjälpte mig att hämta verktyg och skruva ihop kardanen igen.

Så jag lurade Murphy och fick bilen besiktad.

Men utan Micke och Daniel hade det varit kört!

Så ett super stort TACK grabbar utan er hade det inte gått!!!

MVH/

Hans alias Husse lycklig ägare av THE BEAST!

Tack!

Kommer att försöka ta mig ner till Hudiksvall i slutet på månaden för lite nya tidkort, (var visst nån träff då på flygfältet) då med vassare kam och 650DP monterad.

Kopierat från 402m.com Sundsvalls delen.

Intresse koll: 22/7 race på hudiksvalls flygfält

testa på 402m för bilar och motorcyklar.

kan tillägga att det är crusing i hudiksvall på kvällen också

köra 100kr

tidtagning riktig och riktig den visar vilken tid man får i allafall

vi får hjälp med tidtagningen av Stig från hudik mc om han har tid men det brukar han ha

klassindelning blir det inte nån det är bara testa på är det nån som vill tävla med nån annan så får ni fixa det själv..

brukar vara runt kl 10.00 det drar igång...

Det kommer även finnas mat att köpa vid fältet. vet inte riktigt vad han kommer servera men mat och dryck kommer finnas..

• 11 months later...

Det var länge sedan jag skrev något här.

Det som händer just nu med bilen är en konvertering till EFI, men med en MEGASQUIRT box och MSD tändning.

Kommer även att montera en HX45 turbo när jag har gjort en bra "sugmotor map" och fått det att funka bra.

Återkommer med lite bilder.

Edit: Såg nu att det är ett helt år sedan jag upp daterade sist.

Mitt Edelbrock V J insug är nu mera utrustat med 8st. Saab Aero spridare och snart är ett hemgjort plenum på plats.

Har tagit min adapterplatta för spread bore 650'in och svetsar på ett nytt "plenum" med Econoline-bussens dubbla spjällhus.

Fördelen med detta arr. är att jag endast behöver montera bort plenumet och skruva dit två-portaren när det är dags för besiktningen Aug 2008.

Kommer att använda alla original givare från buss-sprutet och i uppstarten även en vanlig smalbands lambda.

Sedan kommer bussens "stumma" fördelares hallgivare trigga Megasquirtet som i sin tur kommer att trigga MSD-boxen, på det viset så kan jag styra både sprutet och tändningens hög och lågtändning.

Gör även en ny tank då jag behöver en bränsle retur som inte finns på original förgasar tank.

Då jag alltid glömmer kameran så blir det bara några telefon bilder nu först.

Skall försöka lägga in dom senast söndag.

Edit: Det blev inga Saab spridare, det blev Volvo turbos i stället.

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Har ju glömt att lägga in bilder på installationen av "sprutet" och tanken.

Här några bilder som tyvärr inte är tagna med kameran utan bara med telefonen.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Skulle väl ha uppdaterat den här tråden, men jag har andra trådar på G då jag har miljoner olika frågor så en uppdatering här får vänta tills jag har börjat bygga igen.

• 3 months later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Sommaren blev en katastrof, låd j***ln gick åt h-vete.

Så en jakt på ny låda har varit höstens hobbye.

Men nu har jag fixat en "ny" så jag i alla fall kan besikta, sen får 2009 bli mitt race år.

BTW. Tack MICKE för hjälpen.