MrTurbo_1645 July 29, 2005 Report July 29, 2005 Tänkte plocka ner min motor i vinter. Har aldrig haft isär en V8 i delar tidigare men väl många andra motorer så jag antar att jag ska kunna fixa det, om inte annat med lite hjälp, tips, råd etc. Tänkte inte trimma något så, utan ser det mer som en originalrenovering av min 289. Den har aldrig vart renoverad sedan 67 så jag skulle tro att den gått långt över 20k mil. Det rasslar och tickar i den, dock är kompen jämn i alla cylindrar, drar inte massvis med olja och oljetrycket är bra. Men vändkanter i cylindrarna finns, ryker ur vevhusvent gör den med. Lager byts, byter man hela kolvarna eller bara ringarna, skall kanske borra block när man ändå är igång? De hydrauliska ventillyftarna byts, stänger, vippor etc lika så. Skall man byta till mordernare konstruktion eller originalmodell? Topparna? Lämnas in på renovering eller gör man det själv, vad byts i dem då? Kanske rentav bäst att köpa nya? Oljepump, vattenpump, kamkedja/drev, kamaxel, köps i orgmodell eller finns där mordernare mer driftsäkra alternativ?Säg nu hur det görs bäst. Lämna in hela kalaset kanske? Köpa ny motor och använda gamla som bojsänke? Var köper man grejerna? Köper gärna från USA men vart? Speciella märken på detaljerna som funkar bäst?Vågar inte fråg av jag bör räkna på för pengar, det lär jag märka... Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 30, 2005 Report July 30, 2005 Hej.Har du skruvat med någon form av motor typ Volvo B18eller liknade så är du nästan full lärd på gammalt gjutjärn. Att renovera en standard motor är i stora drag inga som helstproblem om du inte behöver borra om eller på något sättförändra motororns original. Det finns idag att köpa renoveringsdetaljer som har liten över-dimension för att laga det som har blivit bortslitet under åren.En omborrning av ett block till en överdimension i cylinderloppbehöver inte heller var några problem då du köper de delarsom avser omborrningen så som kolvar med ringar mm ochmonterar istället för standard delarna. Det är klart att du skall försöka renovera motorn själv jagkan intyga dig att du är ganska stolt när du ser att det fungerarlika bra som om någon anna gjort jobbet.Det som är viktigt i detta med renovering är att du läser på ordenligtoch använder forumet som du brukar för att lösa problem underrenoveringens gång. Att köpa dela till din motor är heller inga problem, det finns massoratt välja på både delar och återförsäljare av dessa här hemma.Kolla motor tidningar för att bestäm var du skall köpa dessa delartill vettiga priser, att köpa dessa standard delar för att renovera enmotor från USA är lite överkurs. Jag har renoverat ett antal motorer både med s.k. raggarkitt och lösköpta delar från olika firmor och ännu har jag inte misslyckatsmed någon motor i min ägo. Citera
rossander July 31, 2005 Report July 31, 2005 Hej!Inga problem att renovera själv. Jag har inte renoverat eller skruvat speciellt mycket i bilar innan. Tar man det hela lugnt och metodiskt är det ganska lätt. Själv köpte jag ett kit innehållande alla lager, kolvar, kam, packningssats, oljepump. Lämnade in topparna för en omgång med mirafräs och planing. Blocket var så slitet så jag köpte ett mycket bra begagnat block som hade honats. Vevstakarna och vevaxeln köpte jag också begagnade (renoverade) stakarna vägde jag själv in för en lite jämnare gång, men om det är märkbart låter jag vara osagt. Skruva isär och kolla upp delarna. Spara inte in på något som är svårt att byta senare. Motorrenoveringen tog ungefär 6 veckors HÅRT arbete. Bifogar en före- och efterbild om det kan motivera dig. Citera
Leijon CMC 855 July 31, 2005 Report July 31, 2005 Du rossander! Fy för jävelen säger jag bara!! riktigt snyggt bygge du har gjort! Vad hände med motorn innan? Ser ut som om den var på tänd en gång i tiden. eller att någon har grävt ner den på någon lekplats Mr turbo: Vi har inte haft ner hela vår motor så jag har väl inte mycket att säga, men allt utom blocket (och det som finns i blocket) tog vi bort och gjorde vid. (Jag misstänker att det var den lätta biten ) Men jag tror nog att det är lättare att dra ur din spis och renovera än att göra samma sak på en Saab a' la 05 )Det som vi har gjort ytterligare är korta kablarna och omplacera en ny flamethrower tändspole. Man skulle knappt tro det men det är faktisk samma ventilkåpor som innan Citera
MrTurbo_1645 July 31, 2005 Author Report July 31, 2005 Det finns idag att köpa renoveringsdetaljer som har liten över-dimension för att laga det som har blivit bortslitet under åren.En omborrning av ett block till en överdimension i cylinderloppbehöver inte heller var några problem då du köper de delarsom avser omborrningen så som kolvar med ringar mm ochmonterar istället för standard delarna. Vart går gränsen mellan att borra om och "bara" köpa över dim? Borde gå att mäta sig till?Att köpa dela till din motor är heller inga problem, det finns massor att välja på både delar och återförsäljare av dessa här hemma. Kolla motor tidningar för att bestäm var du skall köpa dessa delar till vettiga priser, att köpa dessa standard delar för att renovera en motor från USA är lite överkurs. Det brukar bli billigare att köpa från USA än att köpa hemma i Svedala, men det kanske inte alltid stämmer?Själv köpte jag ett kit innehållande alla lager, kolvar, kam, packningssats, oljepump.Var köpte du detta och ca vilket pris får man räkna med. Köper man till vattenpump & kamdrivning sedan?Måste även tacka för de fina bilderna, det gav verkligen motivation! Men tyvärr kan jag ju inte riva ur motorn ännu, trots att det är frestande... Citera
rossander July 31, 2005 Report July 31, 2005 Köpte kittet av Engine kit racing, bra att göra med. Det följde även med kamdrivning, glömde det tidigare. Betalde runt 4000:- tror jag. Vattenpump handlade jag från USA. Beställer man en del prylar blir det ju alltid billigare än här hemma.Det som hade hänt med motorn var att den gått torr på olja och nött ner ett vevlager och en bit på veven, tryckt upp en kolv för långt samt slagit av kammen på två ställen. Ägarna orkade inte med att repa den. Bilen stog på någon åker i minst 15 år. Citera
MrTurbo_1645 August 5, 2005 Author Report August 5, 2005 Köpte kittet av Engine kit racing, bra att göra med. Det följde även med kamdrivning, glömde det tidigare. Betalde runt 4000:- tror jag. Vattenpump handlade jag från USA. Beställer man en del prylar blir det ju alltid billigare än här hemma.Det som hade hänt med motorn var att den gått torr på olja och nött ner ett vevlager och en bit på veven, tryckt upp en kolv för långt samt slagit av kammen på två ställen. Ägarna orkade inte med att repa den. Bilen stog på någon åker i minst 15 år.Du får gärna PMa kontaktuppgifter till "Engine kit racing".Så kan jag kika med dem. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.