Jump to content

Recommended Posts

Tänkte plocka ner min motor i vinter. Har aldrig haft isär en V8 i delar tidigare men väl många andra motorer så jag antar att jag ska kunna fixa det, om inte annat med lite hjälp, tips, råd etc. :roll:

Tänkte inte trimma något så, utan ser det mer som en originalrenovering av min 289. Den har aldrig vart renoverad sedan 67 så jag skulle tro att den gått långt över 20k mil. Det rasslar och tickar i den, dock är kompen jämn i alla cylindrar, drar inte massvis med olja och oljetrycket är bra. Men vändkanter i cylindrarna finns, ryker ur vevhusvent gör den med.

Lager byts, byter man hela kolvarna eller bara ringarna, skall kanske borra block när man ändå är igång?

De hydrauliska ventillyftarna byts, stänger, vippor etc lika så. Skall man byta till mordernare konstruktion eller originalmodell?

Topparna? Lämnas in på renovering eller gör man det själv, vad byts i dem då? Kanske rentav bäst att köpa nya?

Oljepump, vattenpump, kamkedja/drev, kamaxel, köps i orgmodell eller finns där mordernare mer driftsäkra alternativ?

Säg nu hur det görs bäst. Lämna in hela kalaset kanske? Köpa ny motor och använda gamla som bojsänke? 8)

Var köper man grejerna? Köper gärna från USA men vart? Speciella märken på detaljerna som funkar bäst?

Vågar inte fråg av jag bör räkna på för pengar, det lär jag märka...

Hej.

Har du skruvat med någon form av motor typ Volvo B18

eller liknade så är du nästan full lärd på gammalt gjutjärn. 8)

Att renovera en standard motor är i stora drag inga som helst

problem om du inte behöver borra om eller på något sätt

förändra motororns original. 8)

Det finns idag att köpa renoveringsdetaljer som har liten över-

dimension för att laga det som har blivit bortslitet under åren.

En omborrning av ett block till en överdimension i cylinderlopp

behöver inte heller var några problem då du köper de delar

som avser omborrningen så som kolvar med ringar mm och

monterar istället för standard delarna. :?

Det är klart att du skall försöka renovera motorn själv jag

kan intyga dig att du är ganska stolt när du ser att det fungerar

lika bra som om någon anna gjort jobbet.

Det som är viktigt i detta med renovering är att du läser på ordenligt

och använder forumet som du brukar för att lösa problem under

renoveringens gång. :roll:

Att köpa dela till din motor är heller inga problem, det finns massor

att välja på både delar och återförsäljare av dessa här hemma.

Kolla motor tidningar för att bestäm var du skall köpa dessa delar

till vettiga priser, att köpa dessa standard delar för att renovera en

motor från USA är lite överkurs. :shock:

Jag har renoverat ett antal motorer både med s.k. raggarkitt och

lösköpta delar från olika firmor och ännu har jag inte misslyckats

med någon motor i min ägo. ;)

Hej!

Inga problem att renovera själv. Jag har inte renoverat eller skruvat speciellt mycket i bilar innan. Tar man det hela lugnt och metodiskt är det ganska lätt. Själv köpte jag ett kit innehållande alla lager, kolvar, kam, packningssats, oljepump. Lämnade in topparna för en omgång med mirafräs och planing. Blocket var så slitet så jag köpte ett mycket bra begagnat block som hade honats. Vevstakarna och vevaxeln köpte jag också begagnade (renoverade) stakarna vägde jag själv in för en lite jämnare gång, men om det är märkbart låter jag vara osagt. Skruva isär och kolla upp delarna. Spara inte in på något som är svårt att byta senare. Motorrenoveringen tog ungefär 6 veckors HÅRT arbete. :shock: Bifogar en före- och efterbild om det kan motivera dig.

Du rossander! Fy för jävelen säger jag bara!! :shock: riktigt snyggt bygge du har gjort! 8) Vad hände med motorn innan? Ser ut som om den var på tänd en gång i tiden. :shock: eller att någon har grävt ner den på någon lekplats :lol:

Mr turbo: Vi har inte haft ner hela vår motor så jag har väl inte mycket att säga, men allt utom blocket (och det som finns i blocket) tog vi bort och gjorde vid. (Jag misstänker att det var den lätta biten ;) ) Men jag tror nog att det är lättare att dra ur din spis och renovera än att göra samma sak på en Saab a' la 05 ;) )

Det som vi har gjort ytterligare är korta kablarna och omplacera en ny flamethrower tändspole. Man skulle knappt tro det men det är faktisk samma ventilkåpor som innan ;)

Det finns idag att köpa renoveringsdetaljer som har liten över-

dimension för att laga det som har blivit bortslitet under åren.

En omborrning av ett block till en överdimension i cylinderlopp

behöver inte heller var några problem då du köper de delar

som avser omborrningen så som kolvar med ringar mm och

monterar istället för standard delarna. :?

Vart går gränsen mellan att borra om och "bara" köpa över dim? Borde gå att mäta sig till?

Att köpa dela till din motor är heller inga problem, det finns massor att välja på både delar och återförsäljare av dessa här hemma. Kolla motor tidningar för att bestäm var du skall köpa dessa delar till vettiga priser, att köpa dessa standard delar för att renovera en motor från USA är lite överkurs.

Det brukar bli billigare att köpa från USA än att köpa hemma i Svedala, men det kanske inte alltid stämmer?

Själv köpte jag ett kit innehållande alla lager, kolvar, kam, packningssats, oljepump.

Var köpte du detta och ca vilket pris får man räkna med.

Köper man till vattenpump & kamdrivning sedan?

Måste även tacka för de fina bilderna, det gav verkligen motivation! Men tyvärr kan jag ju inte riva ur motorn ännu, trots att det är frestande... :roll:

Köpte kittet av Engine kit racing, bra att göra med. Det följde även med kamdrivning, glömde det tidigare. Betalde runt 4000:- tror jag. Vattenpump handlade jag från USA. Beställer man en del prylar blir det ju alltid billigare än här hemma.

Det som hade hänt med motorn var att den gått torr på olja och nött ner ett vevlager och en bit på veven, tryckt upp en kolv för långt samt slagit av kammen på två ställen. Ägarna orkade inte med att repa den. Bilen stog på någon åker i minst 15 år.

Köpte kittet av Engine kit racing, bra att göra med. Det följde även med kamdrivning, glömde det tidigare. Betalde runt 4000:- tror jag. Vattenpump handlade jag från USA. Beställer man en del prylar blir det ju alltid billigare än här hemma.

Det som hade hänt med motorn var att den gått torr på olja och nött ner ett vevlager och en bit på veven, tryckt upp en kolv för långt samt slagit av kammen på två ställen. Ägarna orkade inte med att repa den. Bilen stog på någon åker i minst 15 år.

Du får gärna PMa kontaktuppgifter till "Engine kit racing".

Så kan jag kika med dem.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...