Jump to content

Motor effekt???


Micke B

Recommended Posts

Hadde lite trökigt idag så jag satt och kollade igenom lite papper hemma och kom fram till regbeviset och började reagera lite på motor effekten som stod där.....135kW..

Undrar nu varifrån kommer dom siffrorna :?

Link to comment
Share on other sites

hästkraft s.

<fys.> (tidigare) enhet vid mätning av effekt

Hästkraft (metrisk? hk) (UK/US hp eller bhp) användes förut som måttenhet på effekt, men idag med införandet av

SI-systemet används i stället måttenheten watt. Hästkrafter är dock ännu den vanligaste enheten för motoreffekt.

Omvandling mellan hästkrafter och watt varierar mellan olika källor i olika länder.

En metrisk? hästkraft (bl.a. Sverige):

1 hk = 75 kpm/s = ca. 735,50 W

En engelsk eller amerikansk hästkraft:

1 hp = 550 ft*lbf/s = exakt 745,69987158227022 W (oändligt många värdesiffror). Avrundas dock ofta till 745,7 W.

En hästkraft kan approximeras (eller definieras?) som den effekt som krävs för att lyfta 75 kilo 1 meter på 1 sekund.

Givet:

massa m = 75 kg

tyngdkraftsacceleration? g = 9,82 m/s² (varierar något beroende på var man befinner sig)

höjd h = 1 m

tid t = 1 s

lägesenergi Ep = m*g*h

effekt P = Ep/t

utvecklas effekten P = m*g*h/t = ca. 736 W, vilket överensstämmer bra med 1 hk.

För uppmätning av antal hästkrafter på en roterande axel kan nedanstående formel användas.

hk=(RPM/716,2)x Kpm"

RPM = varv per minut

Kpm = vridmoment i kilopondmeter

716,2 = konstant

Det var James Watt (1736-1819) som först definierade hästkraften, då den engelska-amerikanska.

Detta är hämtat från susning.nu

135 kW=183 hk.

M.v.h.

Link to comment
Share on other sites

sorry jag ställde nog frågan lite fel :oops:

Om man kolla upp fakta om ...typ min 302à så ska den enligt tabeler ha 220 HP och då borde de bli ca 160 kW och inte 135 kW :?

Eller är det 135kW efter lådan??

Är jag ute cyklar nu??? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vad som står i papper och vad som finns stämmer aldrig (ytters sällan).

I Sverige verkar de höfta lite som de känner när de anger dessa värden. Gå inte efter vad som står i pappren, utan vad Ford anger för din motor...

På min står det 184hkr, fanns ju ingen V8 på det vad jag vet.

Sedan har jag iofs hört att det finns olika sätt att mäta effekten SAE , DIN eller vad de nu hette, även det skulle troligen göra skillnad...

Link to comment
Share on other sites

Det som står på regbeviset är mätt i DIN, och effekten Ford uppgav är i SAE. Det är två olika sätt att mäta. Om jag inte har helt fel så mäts SAE helt utan belastning på motorn, inte ens vattenpump. Medan DIN mäts med all nödvändig utrustning på motorn, är lite osäker på om det tillochmed är så att DIN-effekten mäts på drivhjulen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...