Leijon CMC 855 July 31, 2005 Report July 31, 2005 Då var jag här igen! Som de (om inte alla) redan vet som har jag lite strul med köpet av en något för stor förgasare till min 302a. Jag har bestämt mig för att behålla holleyn (eftersom jag har lite effektplaner i framtiden). Jag tänkte fixa till den och byta till mekaniska secundärer istället för vaccum. Men det måste väll gå att "strypa" den lite så att den inte ger alla 600 cfm, utan bara 500cfm. Jag ska läsa i min holley godnatt-sagobok ikväll men tänkte ändå höra mer er. Värden på nålventiler etc???tack för hjälpen!Niklas Citera
mrv8 July 31, 2005 Report July 31, 2005 Blir lite nyfiken här!Har du provkört med den?Varför vill du bygga om den till mekanisk sekundär om du tycker att den är för stor nu? Du vet att du kan bytta fjädrar på sekundärsidan så du får den att öppna tidigare eller senare?Om du har provkört hur beter den sig nu?MvhMrV8 Citera
matteponken August 1, 2005 Report August 1, 2005 Tjena! vill bara säga att bygga om en vakum förgasare till mekaniskt sekundär är nog mindre lyckat..det behövs en axpump om det ska fungera.. Citera
ThomasFB August 1, 2005 Report August 1, 2005 eExperimentera med fjädrarna på sekundärsidan, så behöver du inte bygga om. Du kan också skaffa en "secodary metering plate" för vacumsidan, så kan du justera bränslemängden och öppnandet av sekundärportarna. Citera
Leijon CMC 855 August 1, 2005 Author Report August 1, 2005 Vi köpte en ny-beg holley 600 cfm vacum sec. för knappt ett år sedan. Innan hade vi 2 port men 4 port låter ju roligare. Jag misstänker att detta är en typiskt nybörjar-tabbe va? Just då hade jag inte räknat på hur stor förgasaren skulle vara, men tyckte att 600 var lagom... doh! Vi märkte ganska omgående att det inte gav mycket mer "umpf" som vi hade förväntat oss. Började misstänka att antingen för den får mycket (mest troligast) eller att secundärerna inte öppnar överhuvudtaget. Med meckaniska secundärer kan man ju ställa in dem.När jag räknade med (Cubic In. Displacement/2) X ( Maximum RPM / 1728 ) = Maximum CFM så fick jag fram 524 cfm max.Så om man bytar nålventiler , huvudmunstycken etc. kan man väl få ner flödet lite i alla fall, inte sant? Citera
ThomasFB August 1, 2005 Report August 1, 2005 Inte är det storleken på förgasaren som är något problem om den annars är hel. Titta på stiftena. Om dom är svarta/ sotiga, gå ner i munstyck 2 nummer i taget på primärsidan tills dom börjar ljusna o. sotet försvinner. Du får inte sekundärportarna att öppna om du gasar på stället, utan motorn måste belastas. Om du tvivlar på funktionen, kan du ta bort huven när du testkör. montera en liten "flagga" på sekundärspjällenas axel, så ser du om spjällena öppnas då du trampar plattan i mattan. Sekundärspjällen öppnas inte allt på en gång, utan det kan t.o.m. vara så, att dom inte öppnar till max överhuvudtaget. Sen är det bara att finjustera öppningsfjädrar och munstyck.Kolla allt att du har tändningen rätt och justera tomgångsblandningen t.ex. med en vakummätare innan du börjar pula med munstyck och sekundärfjäder. Om en Holley vac. är rätt justerad, skall man inte kunna märka då sekundärspjällen öppnas vid fullt pådrag, utan övergången från 2v till 4v skall komma mycket mjukt. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.