Pelle cmc 375 August 2, 2005 Report Share August 2, 2005 Någon som vet vilken spänning man ska ha ut från regulatorn? Jag fick avbrott i min gamla och köpte en ny, men fick problem med att mätarna inte fixeras utan vandrar. Mäter jag utgående spänning från regulatorn så har jag ingen konstant spänning utan den "hoppar" mellan 0 och 12 volt någon som vet?Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools August 2, 2005 Report Share August 2, 2005 Hej!Mät med ett vridspoleinstrument, (analogt) det har större tröghet ochhinner inte pulsera så mycket. Ett digitalinstrumet är för snabbt.Regulatorn fungerar ju så att den kopplar från och till spänningen så attdet blir växelspänning. Full spänning i en halv sekund ingen spänning ien halv, o.s.v. Medelresultatet skall vara c:a 8 V. Instrumenten i bilen ärvridspoleinstrument och hinner inte pulsera som ett digitalinstrument.Hoppas detta förklarar någorlunda.M.v.h. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 August 2, 2005 Author Report Share August 2, 2005 OK, nu har jag testat med min gamla voltmeter och den slår så visaren tickar som en klocka Jag läste i ett gammalt inlägg av "pool" att han köpt en ny regulator som var trasig, så det kan ju vara möjligt att jag fått det med. Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools August 2, 2005 Report Share August 2, 2005 Om den "tickar" så sakta så är det fel på den. Den skall ticka flera gånger/sekund.M.v.h. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 August 3, 2005 Author Report Share August 3, 2005 Risken är väl att man får en lika dålig igen, man kanske ska satsa på en elektronisk. Vet du vilken utspänning det ska vara?Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools August 3, 2005 Report Share August 3, 2005 C:a 8 V, men jag kommer inte ihåg exakt. Jag har experimenterat medlite elektronik men inte fått det till att funka riktigt. Problemet är att manmåste ha en ganska stor effekttransistor och jag hade ingen hemma.Men, om din regulator "tickar" så sakta så funkar inte bimetallen som denska. Alternativt felaktig spole. Jag fick ju linda om min. Ska se om jaghittar min gamla och kolla den. Jag hör av mig i kväll.M.v.h. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools August 3, 2005 Report Share August 3, 2005 Just ja! Så var det.Det finns en justerskruv nära utgående kontakt. Om man skruvar in denborde spänningen öka eftersom regulatorn "tickar" snabbare. Prova meddet och justera spänningen till c:a 8 volt. Eller justera tills tankmätarenvisar fullt när tanken är full. (Eller viktigare, tom när tom). Det är ändåden viktigaste mätaren att visa rätt.M.v.h. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Equus August 28, 2005 Report Share August 28, 2005 HejTack Pools för tipset att ställa in spänningsregulatorn efter full tank. Nu tror jag att instrumenten visar rätt överlag. Vad är normalt oljtryck på en 66:a enligt originalinstrumet? 25, 50 (pilen rakt ned) eller 75 % inom det markerade fältet?EJ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts