Jump to content

Recommended Posts

Min bil har stått ett tag i garage nu pga renoverat lägenheten mm.

men idag när jag åkte upp till garaget så märkte jag något mycket konstigt.

När jag öppnade förar dörren och sedan skulle stänga den så fick jag inte igen dörren. Det visar sig att rutan tar i i caben. Drar jag ner caben så ser man att förar sidans ruta går mycket högre upp än baksätets ruta. Passagerar sidan är helt perfekt. Jag antar att man måste justera rutan på förar sidan, MEN hur tusan har detta kunnat hända, det har aldrig varit så innan och när jag ställde bilen i garaget så var det inga problem.

Jag har kollat så att dörrar osv är raka, det är bara rutan som går för högt upp och den sluter inte tätt mot bakrutan iheller. Så nu när jag ska stänga förardörren så måste jag trycka med handen på rutan och trycka igen dörren.

Är det någon som känner igen sig? Kan det "bara" hända såhära helt plötsligt? Och hur ställer man rutan i rätt läge?

Min bil är en GT av 2000 års modell.

Eftersom den inte sluter tätt mot bakrutan heller, så verkar det som om den går snett upp. Att den går högre upp i bakkant än i framkant, eller tvärtom. Skulle kunna vara att eftersom den stått så länge att mekaninsmen inne i dörren kärvar så att rutan inte lyfts upp som den ska. Bara en teori, har ingen kunskap om hur lyftannordningen inne i dörren ser ut.

Nu har jag monterat ner hela dörrsidan för att se vad felet var.

Rutan sitter fast i själva hissanordningen med silicon, siliconen på ena sidan hade släppt!

Så nu är det löst. Om någon annan råkar ut för det så vet ni nu!