Lasse CMC 1263 August 9, 2005 Report August 9, 2005 HejFick idag lära mig av en kompis med en Pontiac hur man gör en burn out när man har automat. Det var bara att hålla på bromsen och gasa och så började bakhjulen snurra. MEN det fungerar bara ibland!? Ibland verkar det bara som lådan slirar ( ungefär som att slira på kopplingen) och inget händer. Vad kan det bero på ? Kan det bero på underlaget eller ligger bromsarna på för mycket i bak? Eller fungerar inte lådan som den ska?Kan något förstöras i lådan när den "slirar"? Eller är motorn för svag?Har en -67 med 302 motor.(Kul när det fungerar)Lasse Pettersson, Norrtälje Citera
Mecman August 9, 2005 Report August 9, 2005 haha! låter trevligt, men det sliter på lådan förstås Tänk på att när du bromsar så bromsar du naturligtvis även bakhjulen. Det krävs ju lite effekt för att övervinna bromseffekten OCH vägens friktion. De gånger du inte får släpp på däcket, så är nog friktionen för hög tillsammans med att du trampar för mycket på bromsen. En van "brinnutare" samspelar med bromsen, så att man släpper på bromsen lite så däcket släpper, sedan trampar man lite hårdare igen På tävlingsbilar kan man köra med linelock, en finess som gör att frambromsen ligger på fast du släpper pedalen. Då bromsar man ju inte bakhjulen alls. Sedan frisläpper man framhjulen med en elektrisk ventil. Om du har diffbromsad bakaxel, så ska båda hjulen släppa, och det kräver förstås änu mer effekt/lite friktion. Citera
MrTurbo_1645 August 9, 2005 Report August 9, 2005 Det e kul att bränna gummi... jag fick t.o.m min gamla slöa 289 att rita lite svarta spår i sommras. Har inte försökt så mycket mer efter det så jag att det tar på både växellåda, bromsar och bakdäck. Sedan har jag inte riktigt den effekten som krävs för att få bra snurr på 235:or. Bildbeviset; http://www.saab4fun.com/mustang06/image ... age49.html Citera
Gäst August 10, 2005 Report August 10, 2005 Lek inte för mycket bara om din bakaxeln inte är diffbromsad, sliter ganska mycket på den..Har själv inte provat att stå still och bränna gummi, känns tråkigt när bara ett hjul går loss.. men några burnouts har det väl blivit när man drar iväg Citera
Recommended Posts