Jump to content

Featured Replies

comment_1390

Hej

Jag har åkt på oljeläckage 2 gånger hos bilprovningen. Idag är sista ombesiktningen sedan blir det körförbud.

Det är så att det droppar olja från tråget eller pressas upp från stickan. Vill inte klyva motorn (byta ringar) i sommar och tycker att det borde finnas någon lösning så att jag tar mig genom besiktiningen.

Jag har kopplat ventilationenslangen som går från höger ventilkåpa till undersidan av luftfiltret samt gjort ett litet hål i olje påfyllningslocket på den andra ventilkåpan.

Men finns det någon speciell vevhusventilation på en 302:a ?

Har jag missat den eller är den pluggad kanske ?

Tacksam för svar

comment_1395

På min 289 från -66 (borde vara liknande på 302) så tas luften in genom oljelocket på vänster ventilkåpa.

På höger ventilkåpa sitter en PCV-ventil (backventil) och från den går en slang som ansluter till "mellanstycket" som sitter mellan förgasare och insug (mellanstycket har en slanganslutning som pekar bakåt i bilen).

  • Author
comment_1414

Fick bilen godkänd (med tvekan). På ren tur.

Hittade ett toppen forum som gav mig samma svar som ert ang pcv.

http://www.fomoco.com/forummain/

Dessutom "Magic Mixture" häll i 2 liter diesel i den befintliga oljan låt den gå 20 min. Töm ordentligt,. Byt filer och fyll på ny olja.

Helt ofarligt. Min slutade sota stift och oljeläckaget slutade nästan.

Kopplade sedan in pcv och nu är det inte en oljedroppe.

Nu kan jag köra musse till midsommar:-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...