E55eT© August 26, 2005 Report August 26, 2005 Har kollat runt på forumet och inte hittat något ang detta problem.Min 94a automat växlar klockrent tills den blir varm då börjar den få problem att växla mellan 2'an-3'an och mellan 3'an-4'an Det hackar och "durrar". Detta uppenbarar sig nästan endast i svaga uppförsbackar och avhjälps med ett litet gaspådrag.Problemet är inte konstant utan kommer bara då och då. Vad kan det vara? Fel Olja? Lameller? Eller är den i behov av helrenovering? //Tommy Citera
frasse September 7, 2005 Report September 7, 2005 Hej TommyJag har ganska exakt samma fel på min 95'a. Jag började med att byta olja och filter i vxll. Symptomen blev föralldel något mindre påtaglig, men som jag läste ditt inlägg har du en lindrigare symptom än jag, då jag har vibrationer och hackningar i växlingarna även vid kall låda.Med utgångspunkt av vad jag vet om automatlådor rent generellt, är orsaken förmodligen brända bromsband, på grund av dålig olja (automatolja ATF är ju hydrogen och ska bytas med intervall) samt igensatt filter. Detta orsakar för lågt oljetryck i vxll vilket innebär att bromsbanden för planetväxlarna får stryk.Mitt förslag är att byta olja och filter (gärna flera ggr för att får ur oljan i convertern också) och se om det blir bättre.Observera att packnings och filter-satsen finns i två utförande till 94:0rna, och att det bara är filtret det skiljer på (det ena filtret har en påsvetsad rörstump, som inte den andra har)Filtertypen med rörstump, finns som hyllvara på American Racing i Linköping.Lycka till ... mvh/Lasse*men som vanligt kan jag ju ha fel* Citera
Fredde77 September 7, 2005 Report September 7, 2005 Mors!Nu vet ju inte jag riktigt hur moderna mustanger ser ut under huven, men om de är någorlunda lika de äldre modellerna så borde det ju finnas en inspektionslucka på automaten i vilken man kan komma åt pluggen till convertern för att tömma ut den olja som annars inte kommer ut. Då sparar man många sköna hundralappar som man annars fått lägga på ATF-olja. I min fmx går det i 11 liter........ Citera
David_gävle September 7, 2005 Report September 7, 2005 Det sitter en sån plugg på min -98. Har fått nog av växellådsrenoveringar, då en packning till 1:a och 2:a lamellpaket gick sönder. 11500:- Mycke pengar på en låda. Citera
E55eT September 8, 2005 Report September 8, 2005 Hej TommyJag har ganska exakt samma fel på min 95'a. Jag började med att byta olja och filter i vxll. Symptomen blev föralldel något mindre påtaglig, men som jag läste ditt inlägg har du en lindrigare symptom än jag, då jag har vibrationer och hackningar i växlingarna även vid kall låda.Med utgångspunkt av vad jag vet om automatlådor rent generellt, är orsaken förmodligen brända bromsband, på grund av dålig olja (automatolja ATF är ju hydrogen och ska bytas med intervall) samt igensatt filter. Detta orsakar för lågt oljetryck i vxll vilket innebär att bromsbanden för planetväxlarna får stryk.Mitt förslag är att byta olja och filter (gärna flera ggr för att får ur oljan i convertern också) och se om det blir bättre.Observera att packnings och filter-satsen finns i två utförande till 94:0rna, och att det bara är filtret det skiljer på (det ena filtret har en påsvetsad rörstump, som inte den andra har)Filtertypen med rörstump, finns som hyllvara på American Racing i Linköping.Lycka till ... mvh/Lasse*men som vanligt kan jag ju ha fel* Tack Lasse! Jag tar det säkra före det osäkra och köper ett helrenoveringskit från Staterna (Ca 2100kr inkl frakt) Jag har hittat en kille som är duktig att pussla ihop lådan... Fixade du problemet med ny olja+ filter? Min olja var inte snygg... Han som ska fixa lådan tyckte inte jag skulle byta, det vore som att kasta pärlor till svin sa han. Mvh// Tommy Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.