Jump to content

Recommended Posts

Jag är sen 6 månader ägare till en 68 FB med en 302, 4V. Men den senaste månaden har den varit himla svårstartad då den stått ett par timmar. (Ofta lett till att jag har fått springa igång den, och då har den gått igång nästan direkt). Däremot om den är varm så startar den direkt.

Mina gissningar är att det är choken som inte funkar som den ska, ibland går choken inte på alls, och ibland så ligger choken i tills temp nålen står mittemellan Cold och Hot.

Kan det vara givaren som inte fungerar? Och i så fall finns det något bra sätt att testa den?

Förgasaren är en Autolite men är osäker på numret 4 portare

Mycket tacksam för hjälp, börjar bli trött i benen

Hej.

Det är troligen inte förgasaren som spökar jag tror att det

är något med el i tändsystem eller startmotor startrelä

batteri mm.

Det är svårt att svara på ditt problem då du inte skriver

vad som felar.

Fungerar startmotorn som den ska eller är startmotorn

slö så kan det vara batteri eller anslutningar som är

dåliga på startrelä.

Koppla ifrån polerna på batteriet och skruva loss kabelanslutningar

på startrelä rengör dessa med fint sandpapper.

Skruva även den kabel på startmotor och rengör kabelsko.

Det kan också vara dåliga jordanslutningar gör rent dessa på

samma sätt.

Efter som den startar direkt när du knuffar igång så kan

vi nog avskriva förgasaren.

Startmotorn låter som om den går som den skall. Det är två kablar som går från grenröret in i förgasaren, en som är klädd i en vit strumpa som går in i temperaturgivaren på den automatiska choken, och den andra går in mitt på den sida av förgasaren som är närmast brandväggen. Vad jag förstår så skall de två kablarna leda varmluft från grenröret så att det blir lättare att starta ifall bilen har stått en stund...

Dock har jag märk ifall jag ligger för länge på startmotorn så börjar en av kablarna (den med vit strumpa) att svartas och ryka, detta är helt oförstårligt för mig då de vad jag kan se inte har någon som helst kontakt med startmotorn eller dess kablar.

Ska det vara så?

Hej.

Dom två kablarna som du kallar det är inte kablar med elström.

Det går endast en tun el ledning till automat choke.

Dessa två ledningarna är antagligen rören till automat choke

som du ser.

Det ena röret tar luft från förgasare som leds ner genom grenrör och

tillbaka uppvärmt i det andra röret till choke enheten på förgasaren.

I choken sitter en bimetal reagerar på värme och kyla.

Bimetallen påverkas av varmluften från grenröret och öppnar spjället

på förgasaren för choken då motorn blir varm.

Alltså när motorn är kall så skall spjälet vara stängt och

när motorn är varm så skall spjälet vara öppet.

Ett vanligt fel med automat choken är att bimetallen tröttnat

eller att det blivit sotigt i chokedelen på förgasaren.

Spjälet kan då vara stängt eller så kan det vara tvärt om, att

spjälet alltid är öppet.

Båda dessa fel antingen öppet eller stängt kan ge start

problem.

Är det öppet hela tiden så blir det svårt att starta motorn

när den är kall, man får då tjuvhålla gaspedalen så att motorn

kan hållas igång.

Är det stängt hela tiden eller lite öppet så blir det svårt att

starta när motorn är varm dessutom så ryker det svart

ur avgasrören och motorn går ojämt.

Ibland så brukar man koppla ifrån choke med att spärra

spjälet i öppet läge så att det inte stänger.

När man kallstartar får man då hålla gas en stund tills

motorn fått arbetstemp.

Du får höra av dig igen om du inte förstår det jag skrivit

det är svårt att förklara vettigt i text.

Hej Lars,

tack för förklaringen, fick igång han här i förmiddags, men han låg på choken hur länge som helst och ökade varvtalet hela tiden trots att nålen visade att motorn var varm. Sen så rulla jag igång den och då gick den på normalvarv men betedde sig precis som om choken fortfarande var på, alltså fick för mycket soppa, gick ojämnt och knackligt.

Så du har nog rätt att bimetallen är slut, så jag undrar, vet du hur jag bäst kopplar bort choken? Ska jag ta bort hela spjället, eller ta bort bimetallen? Eller hur gör man?

Mvh Alex

Hej igen.

Det enklaste är att ta av luftrenaren ta tag i spjället med

fingrarna öppna det fult.

Kolla var du kan spärra spjället dok inte i närheten av

insug på förgasaren.

Du kan använda ståltråd eller buntband av plast sådant

med inbyggt lås.

Lämpligast brukar vara ståltråd, du behöver inte linda in

hela förgasaren.

Leta upp det stället som axeln från automatchoken går

och bind fast den i öppet läge.

Nu när du fått till det hela och spjället är låst i öppet läge

så måste du komma ihåg, när du startar motorn kall så

måste du ge motorn en hutt med gaspedalen.

Sedan får du tjuvhålla motorn i gång med gaspedalen

till motorn börjar bli varm. :?

Jag har själv haft några Mustanger utan choke och man

lär sig snabbt hur det fungerar.

Om du har en Holley förgasare så finns det ett kitt för

ombyggnad till manuell choke. :)

Har du Autolite eller Ford Motorcraft förgasare så går

det att bygga om dessa också, men du klarar dig utan choke

om du använder Mustangen på sommarhalvåret för

då går det fort att få upp rätt arbetstemp på motorn. :wink:

Lyck till igen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...