Alexx June 18, 2003 Report June 18, 2003 Jag är sen 6 månader ägare till en 68 FB med en 302, 4V. Men den senaste månaden har den varit himla svårstartad då den stått ett par timmar. (Ofta lett till att jag har fått springa igång den, och då har den gått igång nästan direkt). Däremot om den är varm så startar den direkt.Mina gissningar är att det är choken som inte funkar som den ska, ibland går choken inte på alls, och ibland så ligger choken i tills temp nålen står mittemellan Cold och Hot.Kan det vara givaren som inte fungerar? Och i så fall finns det något bra sätt att testa den? Förgasaren är en Autolite men är osäker på numret 4 portareMycket tacksam för hjälp, börjar bli trött i benen Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 18, 2003 Report June 18, 2003 Hej.Det är troligen inte förgasaren som spökar jag tror att detär något med el i tändsystem eller startmotor startrelä batteri mm.Det är svårt att svara på ditt problem då du inte skrivervad som felar.Fungerar startmotorn som den ska eller är startmotornslö så kan det vara batteri eller anslutningar som ärdåliga på startrelä.Koppla ifrån polerna på batteriet och skruva loss kabelanslutningarpå startrelä rengör dessa med fint sandpapper.Skruva även den kabel på startmotor och rengör kabelsko.Det kan också vara dåliga jordanslutningar gör rent dessa påsamma sätt.Efter som den startar direkt när du knuffar igång så kanvi nog avskriva förgasaren. Citera
Alexx June 22, 2003 Author Report June 22, 2003 Startmotorn låter som om den går som den skall. Det är två kablar som går från grenröret in i förgasaren, en som är klädd i en vit strumpa som går in i temperaturgivaren på den automatiska choken, och den andra går in mitt på den sida av förgasaren som är närmast brandväggen. Vad jag förstår så skall de två kablarna leda varmluft från grenröret så att det blir lättare att starta ifall bilen har stått en stund...Dock har jag märk ifall jag ligger för länge på startmotorn så börjar en av kablarna (den med vit strumpa) att svartas och ryka, detta är helt oförstårligt för mig då de vad jag kan se inte har någon som helst kontakt med startmotorn eller dess kablar. Ska det vara så? Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 22, 2003 Report June 22, 2003 Hej.Dom två kablarna som du kallar det är inte kablar med elström.Det går endast en tun el ledning till automat choke.Dessa två ledningarna är antagligen rören till automat chokesom du ser.Det ena röret tar luft från förgasare som leds ner genom grenrör ochtillbaka uppvärmt i det andra röret till choke enheten på förgasaren.I choken sitter en bimetal reagerar på värme och kyla.Bimetallen påverkas av varmluften från grenröret och öppnar spjälletpå förgasaren för choken då motorn blir varm.Alltså när motorn är kall så skall spjälet vara stängt ochnär motorn är varm så skall spjälet vara öppet.Ett vanligt fel med automat choken är att bimetallen tröttnateller att det blivit sotigt i chokedelen på förgasaren.Spjälet kan då vara stängt eller så kan det vara tvärt om, attspjälet alltid är öppet.Båda dessa fel antingen öppet eller stängt kan ge startproblem.Är det öppet hela tiden så blir det svårt att starta motornnär den är kall, man får då tjuvhålla gaspedalen så att motornkan hållas igång.Är det stängt hela tiden eller lite öppet så blir det svårt attstarta när motorn är varm dessutom så ryker det svartur avgasrören och motorn går ojämt. Ibland så brukar man koppla ifrån choke med att spärraspjälet i öppet läge så att det inte stänger.När man kallstartar får man då hålla gas en stund tills motorn fått arbetstemp.Du får höra av dig igen om du inte förstår det jag skrivitdet är svårt att förklara vettigt i text. Citera
Alexx June 24, 2003 Author Report June 24, 2003 Hej Lars,tack för förklaringen, fick igång han här i förmiddags, men han låg på choken hur länge som helst och ökade varvtalet hela tiden trots att nålen visade att motorn var varm. Sen så rulla jag igång den och då gick den på normalvarv men betedde sig precis som om choken fortfarande var på, alltså fick för mycket soppa, gick ojämnt och knackligt.Så du har nog rätt att bimetallen är slut, så jag undrar, vet du hur jag bäst kopplar bort choken? Ska jag ta bort hela spjället, eller ta bort bimetallen? Eller hur gör man?Mvh Alex Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 24, 2003 Report June 24, 2003 Hej igen.Det enklaste är att ta av luftrenaren ta tag i spjället medfingrarna öppna det fult.Kolla var du kan spärra spjället dok inte i närheten avinsug på förgasaren.Du kan använda ståltråd eller buntband av plast sådantmed inbyggt lås.Lämpligast brukar vara ståltråd, du behöver inte linda in hela förgasaren.Leta upp det stället som axeln från automatchoken gåroch bind fast den i öppet läge.Nu när du fått till det hela och spjället är låst i öppet lägeså måste du komma ihåg, när du startar motorn kall såmåste du ge motorn en hutt med gaspedalen.Sedan får du tjuvhålla motorn i gång med gaspedalentill motorn börjar bli varm. Jag har själv haft några Mustanger utan choke och manlär sig snabbt hur det fungerar.Om du har en Holley förgasare så finns det ett kitt förombyggnad till manuell choke. Har du Autolite eller Ford Motorcraft förgasare så gårdet att bygga om dessa också, men du klarar dig utan chokeom du använder Mustangen på sommarhalvåret fördå går det fort att få upp rätt arbetstemp på motorn. :wink: Lyck till igen Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.