Mecman September 6, 2005 Report September 6, 2005 Har en 302a med tidiga 66a 289-toppar, de med styrning i hålen. Vilka stötstänger ska jag ha? Måste de vara härdade, och vilken längd? Jag ska ha orginalvippor, dvs inte rails. Kammen är en Edelbrock performer 2122 hydr. Kan man ha railvippor även om styrningen finns i topparna? Tips önskas!På de toppar jag köpt verkar det som nån plockat ihop olika ventiler, eftersom de har olika utstick ovan knastren, blir väl fel gissar jag. Långt utstick är väl när man har railvippor? Citera
Ronnie S September 6, 2005 Report September 6, 2005 Det finns en mellanvariant som har ventilerna med längre utstick utanför knastren (och samtidigt längre stötstänger, vill jag minnas). Mycket av det här finns beskrivet i en bra bok som handlar om Ford 221/260/289/302: http://www.fordsmallblock.com/ Citera
Mecman September 6, 2005 Author Report September 6, 2005 Ja, hmm, det blir till att plugga i böckerna, men ofta står inte de där små tipsen i böcker, det är på forumena man lär sig detta. Så jag vore tacksam om nån kan dra grunderna i valet av vippor å stänger.Har i alla fall läst att det är helt felaktigt att kalla 221"-302" för Windsor-motorer, det är bara 351W som är tillverkade i Windsor, resten är gjorda i Cleveland. Citera
Ronnie S September 6, 2005 Report September 6, 2005 Hmmm, jag var lite stressad när jag svarade förut så jag missade tydligen några av dina frågeställningar. Nej, du kan inte ha rail-vippor och styrning i toppen samtidigt. Stötstängerna har jag hört måste vara härdade när man har styrning i toppen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.