Jump to content

Vilken kamaxel har jag ?


Radioman

Recommended Posts

Hej på er igen

Hoppas någon kamaxelkunnig, gärna med erfarenhet av hur det brukade vara förr i tiden, tycker detta är spännande nog att läsa och ev. kommentera :) Jag skulle vara tacksam för både hummanden och vad ni tror att det är för sorts kam.

Jag har gjort en graderingsmätning av min hydrauliska kamaxel eftersom jag inte vet vad det är för någon som sitter i. Jag köpte ett kit från Summit racing http://store.summitracing.com/default.asp?target=partdetail.asp&autofilter=1&Ntt=degreeing&N=303168∂=SUM%2DG1056&autoview=sku&Ntk=KeywordSearch

Mätklockan som medföljer är skitbra att ha till andra ändamål också, t.ex. kolla ändspelet på kammen. Fick dock använda cirkelsåg till centrumet på gradskivan för att den skulle passa på min 351 Cleveland-svängningsdämpare.

Nu till vad jag fick fram vid mina mätningar.

Vid 0,050" öppen lyftare

Insug öppnar 0 TDC, stänger 39 ABDC, Duration 219

Utblås öppnar 48 BBDC,stänger 9 BTDC, Duration 237

Vid 0,004" öppen lyftare

Insug öppnar 33 BTDC, stänger 87 ABDC, "Advertised" Duration 300

Utblås öppnar 82 BBDC, stänger 40 ATDC, "Advertized" Duration 302

Insug CL= 117 LS 114

Utblås CL=111 överlapp 73

Max lyft vid ventil (lyftare * vipparm 1,73) 0,505" för både insug och utblås.

Glossary:

TDC= Top dead center

BTDC= Before top dead center

ATDC= Ater top dead center

BBDC= Before bottom dead center

ABDC= After bottom dead center

CL = Centerline angle

LS = Lobe sep angle

När jag sedan plockade ur kammen hittade jag litte nuffror men förstår inget av dem eller hittar inte något som verkar stämma med dem när jag söker på nätet.

Instansat på ena gaveln: 158 och under det MK 299. M:et finns inuti ett större C. Gjutnummer: FA70 (Väldigt otydligt) och på ett annat ställe 13.

Det närmaste jag kommit denna kam är nummer 11100 och 11101 fån Lunati. 11100 kallas för "Nostalgic Factory Performance" och "Lunatis version of the D2ZZ-A FoMo cam". Utblåstiderna stämmer dock inte med min kam där jag har 10 grader mer duration vid andra tider och vid 0,050" öppen lyftare.

För övrigt knappade jag in dessa värden och övriga data på motorn i desktopdyno 2003 och det visade vad jag redan känt i häcken när jag kört :twisted:(reviderade effekter nedan men känslan var där ändå ;) ).

Vridmoment 356 Lb-ft vid 4500 rpm. Maxeffekt 358 HP vid 6000 rpm. Dessa effekter är på svänghjulet enligt Desktop Dyno 2003. Det skulle lätt gå att höja både effekt och vrid med ett enkelplansinsug utan så mycket förlust av vridmoment vid 2-2500 rpm. Varvtal och stress avkam/ventillinan ökar också förstås. Mycket kul med Desktop Dyno2003 i alla fall.

Ni som forfarande är med, vad kan det vara för kam jag har ?

Editerade kamvärden 4/10. Om någon tar sig tid så är det ju bra om uppgifterna är riktiga :) Det blev lägre effekter i Desktop Dyno när jag gjorde som manualen sade. "Har du uppgifter på kamöppning Seat-to-seat så använd dem primärt"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...