Kenneth Boström September 19, 2005 Report September 19, 2005 Hejsan jag ska byta mina trummor fram till skivor och skulle behöva en skiss eller bilder på hur det ska vara kopplat. jag har en 70:a och jag har ingen servo.Hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa till med detta.Kenneth Citera
Kenneth Boström September 23, 2005 Author Report September 23, 2005 Snälla finns det ingen som kan hjälpa till? Om det är någon i Stockholms trakten som har en bil (69-70) med skivor fram och saknar servo så skulle jag kunna åka över och kolla själv, det är säkert det bästa sättet att se hur det ska vara. mvh/Kenneth Citera
Roger September 23, 2005 Report September 23, 2005 Vad är det som ska kopplas menar du Du får skruva dän dina trummor,styrspindlar och montera skivbromssatsen och en annan bromsslang som är avsed för skivbroms svårare ska det inte vara Citera
Kenneth Boström September 26, 2005 Author Report September 26, 2005 hej det är bromsledningarna som jag undrar över , från huvudcylindern så går slangarna till "kopplingsstycket" som ska skicka oljan fram och bak men det sitter någon slags backventil brevid eller vad det kan vara och jag fattar inte hur det ska vara inkopplat. på trummbromsarna finns inte det och det är flera in/utgångar på det som ska vara till skivorna.Bromsslang har jag beställt. Citera
Gäst September 26, 2005 Report September 26, 2005 Det är fördelningsblocket du undrar över.Här är en skiss på både trummor och skivorSka du ändra till skivor så måste du byta ut detta block till ett för skivor.Blocket är bara en säkerhetsventil och innehåller ingen reducering för bakbromsarna.När du skaffar skivor så behövs mer kraft framåt och därför måste kraften bakåt reduceras.Du kan ju köpa en manuell ventil och montera den bakom nuvarande block Citera
Kenneth Boström September 26, 2005 Author Report September 26, 2005 Tack ska du ha, men jag fick ett kopplingsstycke (orginal)till skivbromsarna som har suttit på en 69:a med skivor fram och det skiljer sig från det med trummor, det är flera anslutningar på detta och så är det en backventil eller något som sitter lite brevid som ska kopplas in på något sätt.Kanske blir lättast att köpa en manuell reduceringsventil i så fall.mvh/Kenneth Citera
Gäst September 26, 2005 Report September 26, 2005 Ja exakt därför bilden ovan som båda är för 69De övre blocken är för trummor och de undre blocken är för skivor.Jag ringade in texten för att vara tydlig. Du skall alltså sätta en recuseringsventil i slingan jag markerat här nedan.För visst ser ditt fördelningsblock ut såhär?Köp en manuell ventil som exemplet ovan.Orginalventiler går ej att få tag på vad jag vet.Om det inte dykt upp "repro" ventiler på sista åren Citera
Gäst September 26, 2005 Report September 26, 2005 OBS! Du har väll skaffat servo?Går ej bra utan Citera
Kenneth Boström September 26, 2005 Author Report September 26, 2005 Hej igen Per nej någon servo har jag inte skaffat, behöver jag det? jag trodde att jag skulle behöva servo men han jag köpte grejerna av sa att det inte alls behövs.Hur var det med bilarna när dom såldes nya hade alla med skivor servo?Kenneth Citera
Gäst September 26, 2005 Report September 26, 2005 Det krävs mycket mer kraft för skivorna och visst går det att köra utan men då får du skaffa ben ala' Karl-Alfred! Jag har själv gjort konvertering från manuella trummor till skivor på min 69'a och servon var ett måste.Dessutom blev jag tvungen byta till en längre pedal eftersom skivor kräver mer olja och då behövs längre slag.Jag köpte dock ett helt nytt konverteringskit där allt detta ingår Citera
Kenneth Boström September 27, 2005 Author Report September 27, 2005 Hej igen, det blev en följetång det här. Försöker att lägga ut en bild på grejerna som jag snackat om, dessvärre så upptäkte jag att det var en spricka i godset och då får jag väl prova med en annan variant med det andra blocket, jag har manuell låda i min bil och det såg ut som om din pedal var till automat..mvh/Kenneth Citera
Kenneth Boström September 27, 2005 Author Report September 27, 2005 Den undre på ventilen är in och övre ut. Citera
Gäst September 27, 2005 Report September 27, 2005 Japp det är exakt rätt med rätt reduceringsventil.Så här kopplas det Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.