Jump to content

Bromscylindrar - mach 1 73


Recommended Posts

Hallo Svedala! Haller som pa att fa min nyforvarv i Californien korfardigt och har bl.a borjat med att montera nya bromscylindrar bak. Jag har monterat hoger sida utan problem men nar jag kommer till vanster sidan passar inte vanster cylindern mot bromsroret varvid kan konstatera att den gamla cylindern ser ut som en hogercylinder. Den nya vanstercylinderns mynning for bromsroret pekar framat i bilens riktning medans den gamla mynningen pekar bakat?

Ar det nagon som kan reda ut detta at mig? Har det felaktigt suttit en hogercylinder pa vanster sida? Skulle likval som att bromsroret bockas om kunna sattas en ny hogercylinder pa vanster sida eller har cylinrarna olika funktion?

Tacksam for synpunkter

Jon Hogberg

cmc 190

Link to comment
Share on other sites

På min förra Mustang (en -66 FB) bytte jag hjulcylindrar. Jag köpte dom som det skulle vara enligt katalogerna (olika cylinder på vänster och höger sida alltså) och det passade som det skulle.

Jag skulle gissa att någon råkat köpa fel hjulcylinder någon gång i bilens tidigare liv, och istället för att byta till rätt modell har man bockat om bromsröret. Det är inga skillnader invändigt i vänster och höger hjulcylinder, det är väl bara var slangen och luftningsnippeln sitter som skiljer såvitt jag kan se.

Berätta lite om vad det är för bil du köpt.

Link to comment
Share on other sites

Tack for svaren, bromsarna bak ar klara nu. Bilen ar en 73 mach 1 med 351 cleveland 2V, FMX, AC, Sportsint, skivbromsar m.m med 135 000 miles pa mataren som statt nagra ar. Bilen ar spikrak och helt rostfri som Californien bilar brukar vara, men ar solbrand och behover lack, inredning osv.

Jon Hogberg

cmc 190

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...